전수인 사진

전수인 | 교육대학원 교육학과

  • 직급:
    강의전담조교수

소개

전수인 교수의 전문 연구분야는 테크놀로지를 활용한 영어교육(Language e-Learning)으로서, 주 연구 주제는 ‘영어교육에서의 온라인 코퍼스의 활용’ 입니다. 언어 영역에서의 관심 연구 분야는 영어 어휘와 글쓰기 지도로서, 이러한 학습 과정의 향상을 질적으로 분석하여 연구하고 있습니다. 숙명여자대학교에서 TESOL 석사를, 중앙대학교에서 논문 주제, “Learners as corpus researchers: The process of developing inductive vocabulary learning through hands-on concordancing” 로 영어교육학 박사학위를 받았으며, 지난 수년간 영어교육학 관련 다양한 교과목에 대한 많은 교육 경력을 갖고 있습니다. 주 교수 과목은 Multimedia & Language teaching, Web-based language instructions, Theories and current issues in English language teaching, Teaching English vocabulary, Teaching writing, Teaching English using videos, American cultural & history, Storytelling 등 입니다.
(Chun, Sooin)

학력

  • [2005] 석사 숙명여자대학교 TESOL전공 TESOL 전공
  • [2011] 박사 중앙대학교 영어교육학과 이러닝영어교육

주요경력

  • 중앙대학교 대학원 (2011-09-01)
  • 아주대학교 교육대학원 (2011-03-01)
  • 아주대학교 교육대학원 (2012-03-15)

주요연구분야

- ..
- Language e-learning
- Learners' cognitive process through hands-on conconrdancing
- Online corpora as language learning tools
- Online corporaas language learning tools
- Skill integration in ELT
- The cognitive process of learners through hands-on concordancing
- Vocagulary learning through hands-on concordancing
Cognitive development through data-driven learning
Corpus & English language teaching/learning
Corpus-based language learning
English language teaching using multimedia
Language e-learning
Language learning using tablet PC
Multimedia in English language teaching
Skill integration in English language learning
Teaching English vocabulary
Web-based languaage instructions

컨설팅 가능 분야

- Corpus and English language learning/teaching
- Computer-assisted language learning
- Mobile language learning
- English language teaching using multimedia
- Web-based language instruction
- Current issues in English language teaching
- Teaching English vocabulary
- Teaching writing

연구업적

  • 일반논문[20200815] 온라인 대학 영어 수업에서의 Padlet 학습 활용 방안 및 학습 태도 고찰
  • 일반논문[20190915] 대학생들의 영어 온라인 학습 활동과 모바일 학습기기 활용의 변화에 관한 고찰
  • 일반논문[20190325] 중,고등학생들의 데이터추론 영어 어휘 학습용 모바일 앱 개발 제안
  • 일반논문[20170615] 교사의 피드백을 통한 중학교 영어 학습자들의 효과적인 데이터추론학습 과정
  • 일반논문[20161130] Word knowledge expansion using different types of target words in guided data-driven learning
  • 일반논문[20160331] High School Teachers’ Needs for DDL Materials: Appropriate Amount of Concordance Input
  • 일반논문[20151101] Appropriate Numbers of Citations for Korean High School Students’ Data-Driven Learning
  • 일반논문[20150801] 초등학생의 영어 그림자인형극놀이 학습 활동 사례 연구 및 교실 수업 활용 방안
  • 일반논문[20140601] 콘코던스 학습자료 제작을 위한 Frequency List 사이트의 활용성 검토
  • 일반논문[20140601] 데이터추론학습을 위한 효과적인 콘코던스 학습자료 설계 방안
  • 일반논문[20131201] 콘코던스를 활용한 고등학생들의 귀납적 어휘 학습:추론적 사고 능력 관찰
  • 일반논문[20121101] Effective Concordance Workshop for Corpus Learners
  • 일반논문[20111201] Learners as Corpus Researchers: Developing Cognitive Skills through Hands-on Concordancing
  • 일반논문[20090630] 코퍼스기반 CALL 연구 동향: 질적메타분석
  • 일반논문[20081031] An Error Analysis of Korean Students' Essays in English
  • 일반논문[20080601] Fostering lexis awareness and autonomy by corpus-based data-driven learning
  • 학술발표[20160618] Frequency Lists for developing paper-based Data-driven learning materials
  • 학술발표[20151114] DDL materials development for young EFL learners
  • 학술발표[20140920] 온라인 코퍼스를 활용한 효과적인 콘코던스 학습자료 설계 방안
  • 학술발표[20130126] 효과적인 지필수행 평가를 위한 온라인 코퍼스 활용 연습
  • 학술발표[20121207] 영어학습자들의 효과적인 온라인 코퍼스 활용지도
  • 학술발표[20111011] 코퍼스 기반 DDL 훈련을 통한 어휘학습의 자기주도성 신장연구
  • 학술발표[20091205] Error correction: An analysis of student essays in English
  • 학술발표[20081108] Corpuse-based data-driven leanring for college English in Korea
캠퍼스별 교무팀