김언조 사진

김언조 | 교육대학원 교육학과 (인문관)

  • 직급:
    교수

교수소개

김언조 교수는 2008년 클린턴 미국 대통령의 "My Life" 출판기념회 통역과 스위스 BCI 그룹 통역, 국제컨퍼런스 통역등 통역과 번역을 하였고, 2011년에는 교육대학원 영어교육학과 교수로 임용되었습니다. 태솔대학원에서 가르친 경험과 연구수행을 바탕으로 영어교육의 말하기와 읽기, 언어교육과 문화, 인지적 언어교육, 심리언어학, 자료개발과 디자인, 비평적읽기등이 주된 학문적 관심사입니다.

런던대학교 UCL(University College London) 의 IOE(Institute of Education, 교육전문대학원)에서 TESOL 석사과정후, "An Approach to Critical Reading as a Reading Technique in the EFL Classroom - Focusing on Reading Methods for University Students Learning Advanced English"로 단국대학교에서 박사과정을 마치고 현재까지 영어교육관련 연구와 교육에 힘쓰고 있습니다.

현재, 교육대학원에서 영어교과교육론, 영어교과교재연구 및 지도법, 영어교수법 등을 강의하고 있습니다.

학력

  • [1998] 석사 단국대학교 / 영어영문학 / 소설
  • [2003] 석사 University College London / TESOL / 태솔(영어교육)
  • [2007] 박사 단국대학교 / 어문학군 영어영문학과 / 영어교육

주요연구분야

교과과정 디자인과 자료개발
교실 영어
담화분석
문화적 차이 인식과 영어교육
심리언어학
영어원문의 비평적 독서전략
응용언어학

컨설팅 가능 분야

영어 원문의 비평적 독서전략
인문학관련 독서 연구및 지도
문화적 차이 인식과 영어교육
교실 영어
심리와 언어의 상관관계
교과과정 디자인과 자료개발

연구업적

  • 일반논문[20230430] A Study of Critical Thinking Ability in Relation to Learning Styles of EFL Learners
  • 일반논문[20230321] A Study of Comparison of Cultural Factors and Critical Thinking Ability between Western and Korean EFL Students
  • 일반논문[20210930] L2 Learners’ Self-efficacy and Self-regulated Strategies in IRW
  • 일반논문[20210531] The Significance of EFL Learners’ Criteria Awareness of Task-Based Language Teaching
  • 일반논문[20210423] Universal Grammar Influence in L2 Acquistion
  • 일반논문[20210415] The Relations between Syntactic Patterns and UG Influence in L2 Learners’ Writing
  • 일반논문[20210330] The Use of the Definite Article, the in Korean L2 Learners’ Writing
  • 일반논문[20210224] EFL Learners’ Criticality, Creativity and its Relationship in Presentation Script Writing
  • 일반논문[20201031] L2 Teacher’s Instructional Techniques for Rhetorical Writing Patterns of L2 Learners
  • 일반논문[20200930] A Critical Discourse Analysis of Barack Obama’s Inaugural Speeches for Language Acquisition
  • 일반논문[20200831] Aspects of Critical Thinking Ability (CTA) for EFL
  • 일반논문[20200430] The Effect of Rhetorical Device (RD) on Critical Thinking Enhancement and its Relation to AEQ
  • 일반논문[20200430] Critical Thinking Ability in Different Genders of EFL Learners
  • 일반논문[20200228] Rhetorical Analysis as Analytical Technique for Critical Thinking
  • 일반논문[20200223] Rhetorical Analysis for Critical Thinking: A Pilot Study in an EFL Presentation Class
  • 일반논문[20180831] Criticality Enhancement through Critical Discourse Analysis for EFL Learners
  • 일반논문[20180531] A Study on Self-Critical Reflections of Illocutionary Act Strategies Utilized in L2 Learners’ Social Network Service
  • 일반논문[20180430] Criticality: A Framework for Teaching English in EFL Context
  • 일반논문[20180415] Scrutinizing Critical Reading Strategies (CRS) for Implicit Meaning Comprehension in EFL Context
  • 일반논문[20180331] The Benefits of Formative Feedback for Critical Writing in EFL Context
  • 일반논문[20180330] Perceptions of Criticality in Language Learning in EFL Context
  • 일반논문[20180228] Enhancing Criticality in EFL Learners through Active Critical Writing Program
  • 일반논문[20170531] Fostering Criticality in English Presentation Class for EFL Learners
  • 일반논문[20170330] Enhancing Critical Language Awareness with Discourse Analysis Frameworks in the EFL Context
  • 일반논문[20161130] Syntactic Factors Influencing Definite Article Omission in English Writings by Korean EFL Adult Learners
  • 일반논문[20151001] 문맥 의존적 지시어(Indexicals)의화용론적 적절성 연구
  • 일반논문[20150801] Enhancing a Corpus-based Approach to Teach English Phrasal Verbs to Korean Learners
  • 일반논문[20150801] Lexico-grammar Knowledge Enhancement with Two Movies for University Learners
  • 일반논문[20141201] The Study of Context-bound Indexicals (CBIs) and its Application for EFL*
  • 일반논문[20141201] SPCG 훈련후 EFL 학습자의 영어 문장 파싱에 대한 분석
  • 일반논문[20141101] 영화 스크립트의 탈어휘동사(Delexicalized Verbs)의유형분석 및 의미구현방식 연구
  • 일반논문[20130801] Discourse Patterns in EFL Classroom Interaction
  • 일반논문[20130601] 모바일 소셜미디어의 사회문화적 영향력 활용방안-언어교육을 위한 상호작용을 중심으로-
  • 일반논문[20120325] Comparative Approach to the Use and Functions of Discourse Markers
  • 일반논문[20120228] Analytic Profiling of Speech Acts between NNESTs and NESTs
  • 일반논문[20111231] 거절방법의 의미전략적 차이: 화행론의 사회문화적 고찰을 중심으로
  • 일반논문[20110930] Code-Switching of English Learners in the TEE Program
  • 일반논문[20101130] Implementation-Oriented Classroom English Development: Cognitive-Code Appraoch for EFL Classroom Authenticity
  • 일반논문[20100228] The reflexivity between TEF and Culture Awareness: Applying Hofstede's Theory to Compare Korean Students before and after TEF
  • 일반논문[20090801] Transfers and Variations of L1 Reading Strategies on L2 Reading
  • 일반논문[20080531] A Psycholinguistic Model of the Cognitive Acquisition and Refinement in the TEE Program
  • 저서/역서[20210305] 영국사 다이제스트100
  • 저서/역서[20181115] 영국 현대
  • 저서/역서[20130228] Carpe Diem Writing
  • 저서/역서[20130227] Carpe Diem Speaking
  • 저서/역서[20130123] 마음챙김 명상
  • 저서/역서[20110516] 품위있는 죽음의 조건
  • 저서/역서[20101122] Practical Classroom English for EFL Teachers
  • 저서/역서[20090810] 천직여행