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현대의 예술 분야에서 필요로 하는 경영은 단순한 예술 행위의 유통과정이 아닌 관련 조직은 물론 비전을 달성하기 위한 전략을 필연적으로 수반한다.
따라서 과거와 같은 텍스트에 의존한 학습만으로는 예술 현장이 필요로 하는 경영인을 배출할 수가 없다고 하겠다.
따라서 우리 문화예술대학원의 ‘예술경영’은 현장 예술가들의 예술 행위에 대한 가치 제고는 물론 다양한 장르임에도 불구하고 그 특수성을 배제한 채 획일화되고 있는 경영에 대한 인식 전환
그리고 실질적이고 구체적으로 실현시킬 수 있는 전략에 대한 새로운 학문적 접근을 시도하고자 한다.
아울러 이러한 학문적 노력을 통해 새로운 시대가 요구하는 패러다임을 선도적으로 이끌어갈 문화예술 전문 경영인을 양성함을 그 목표로 한다. 


문화예술정책론 / 문화예술론 / 문화예술 인적자원경영  / 21세기 문화기획 / 문화공간경영론 / 예술관객개발 / 문화예술 관련법 연구 / 지역문화 축제마케팅 / 예술경영컨설팅 / 예술소비자 행동분석 / 공연문화연구 / 문화예술재정론 / 현대예술론 / 문화예술 마케팅 /  문화예술 국제교류연구 / 문화예술관객개발 연구 / 문화예술정책론 / 예술경영


김지원

부교수

소속

문화예술대학원

약력

(현) 문화예술경영 예술경영/미디어스포테인먼트전공 주임교수

강의·전공

행정학

담당과목

한국문화,공연예술미학

 

E-mail

임정은

초빙교수

소속

문화예술대학원 문화예술경영학과 예술경영전공

약력

(현) 단국대학교 문화예술대학원 문화예술경영학과 초빙교수

강의·전공

예술경영

담당과목

공연문화연구, 문화예술홍보기획, 예술관객개발, 문화예술 국제교류, 공연기획 및 제작

 

E-mail

김혁수

초빙교수

소속

문화예술대학원

약력

(현) 단국대학교 문화예술대학원 문화예술경영학과 초빙교수
(현)용인문화재단 대표이사

강의·전공

문화예술경영

담당과목

예술경영

 

E-mail

이동준

강사

소속

문화예술대학원 문화예술경영학과

약력

-

강의·전공

-

담당과목

-

 

LINK

구분 교과목번호 교과목명 학점
전공 072567 예술경영컨설팅 3
전공 072729 문화예술관객개발연구 3
전공 072730 공연문화연구 3
전공 072731 문화예술의이해 3
전공 072937 문화예술홍보기획 3
전공 072993 축제연구실습 3
전공 073332 문화예술정책론 3
전공 073604 문화예술론 3
전공 073605 공연예술미학론 3
전공 073607 논문연구방법론 3
전공 073933 지역문화 축제 마케팅 3
전공 074299 문화철학 3
전공 074787 문화콘텐츠의이해 3
전공 074788 문화공간세미나 3
전공 075155 공연 분석과 이해 3
전공 076008 한류와문화예술콘텐츠세미나 3
전공 076168 프로그램 기획 3
전공 076405 사회문화와심리 3
전공 076481 문화예술교육의현장과실제 3
전공 076847 한류와문화경영 3
전공 076559 공연예술경영의실제 3
  

 

교과목명(영문명) 교과목개요(한글) 교과목개요(영문)
예술경영컨설팅 ( Arts management consulting ) 예술경영 전반에 관한 다양한 사례와 직,간접적인 현장 경험 등을 컨설팅함으로써,
예술경영 전반에 대한 폭넓은 이해와 다양한 정보를 학습.
To understand wide ranges of informations about arts management through various arts management case consulting.
문화예술관객개발연구 ( Study on Development of arts and culture ) 본 교과목은 공연을 비롯한 문화예술 관객을 개발하기 위한 방안을 다각도에서 연구하는 과목이다. 특히 마케팅 관점은 물론 프로그램 개발 측면, 경영적 측면에서 관객개발 방안을 이론적으로 탐구한다. 이와 더불어 현장 사례 분석 및 현장 학습을 통해 더욱 직접적으로 이해하며 향후 새로운 환경에 대응하는 관객개발 방안을 모색한다.  
공연문화연구 ( Show cultural studies ) 본 교과목은 국내 공연문화의 역사와 일련의 흐름을 다각도로 이해하는 것을 목적으로 합니다. 공연문화의 역사와 현황을 살피기 위해 공연예술 기획&제작 방식의 흐름을 비롯한 환경적 요소(공연장, 재원, 관객 등)에 대한 이론적 배경과 사례를 분석합니다. 이와 같은 연구를 통해 향후 새로운 환경에 대응하는 공연문화의 전환을 모색합니다. This course aims to understand the history and series of trends of domestic performance culture from various angles. In order to examine the history and status of performance culture, the theoretical background and examples of environmental factors (performance halls, financial resources, audiences, etc.) including the flow of performing arts planning and production methods are analyzed. Through such research, we seek to change the performance culture in response to the new environment in the future.
문화예술의이해 ( Understanding of culture and art ) 문화예술의 이해는 문화정책 수립을 위한 기초과정이다. 문화정책 수립과정에서 나타나는 다양한 인문철학의 세계를 접목하고 이를 통해 문화정책의 토대를 구축하는데 기여하고자 한다. Understanding of culture and arts is a basic course for  cultural policy.  Combining the world of philosophy, humanities appearing invarious cultural  policy making process and to contribute to building a foundation for cultural  policy through them.
문화예술홍보기획 ( PR planning on culture and arts ) 문화예술홍보기획은 문화예술 기관 및 단체의 홍보 담당자들이 현장에서 부딪힐 수 있는 사안들을 중심으로 홍보담당자의 역할, 홍보의 이론적 배경인 커뮤니케이션에 대한 이해, 언론과의 관계 등 홍보의 기본 지식을 습득하는데 초점을 맞춘다. 또 홍보수단으로써 PR과 광고, 홍보의 개념과 차이를 설명한다. 특히 온라인과 모바일 등 뉴미디어 환경에 적합한 홍보 방안에 대해서도 탐구한다. 무엇보다 현장에서 실제로 활용할 수 있는 홍보 역량을 배양할 수 있도록 보도자료 작성의 전 과정, 기자간담회와 제작발표회 준비 사항, 인터뷰와 사진, 프레스 리허설 등 세부적인 실무 사항을 사례 중심으로 살펴본다.  PR planning on culture and arts focus on learning of the basic knowledge of PR, rela tionship with media, understanding of communication, the role of culture an arts pro motion manager who is faced with the matters occurred in the field. Also this curriculum will explain the concept of PR, the difference between PR and AD. Particularly, we study the promotion methods that suit for new media environment like the online, the mobile. Above all, students learn methods of making press release, meeting with reporters, interview, photos, press rehearsal, etc through this curriculum, so they can build up their PR abilities used in the field.
축제연구실습 ( The research exercise ) 문화의 시대와 함께 축제는 전국 곳곳으로 빠르게 확장되고 있다. 하지만 그 의미와 성과는 많은 논란을 불러왔다. 그럼에도 불구하고 각 지방자치단체에서는 축제를 그 지역의 대표 브랜드화하기 위해 노력하고 있다. 이에 문화예술경영에 있어서 축제는 가장 중요한 분야로 자리잡게 되었다. 따라서 축제에 대한 정확한 지식과 정보 그리고 평가 능력을 갖추는 과목이 필요한 것이다. Along with the age of the culture, Festivals are rapidly expanding all over the country. However the meaning and achievement have caused a lot of controversy. Nevertheless each local government has strived for the festival to present the brand. Accordingly Festivals are situated as the most important areas in Arts & Cultural Management. Therefore there is a need for courses provided with the evaluation capacity, accurate knowledge and information about the festival.
문화예술정책론 ( Culture and Arts Museum ) 문화와 예술의 정책적 이론을 행정학적 관점에서 ‘공공성’의 개념과 준거를 통해 살펴본다. 이는 구체적인 현실의 정책 영역에 대한 분석보다는 개념적 정의에 좀 더 초점을 맞추어 ‘공공성’ 논의를 문화 예술과 문화정책이라는 현실세계 속에서 검토한다. 한편 한국예술의 원형 정책과 콘텐츠에 관련해 존재하고 있는 문제를 인식하는 과정에서 한국문화예술의 기존의 논의들이 지나쳤을지도 모르는 ‘공공성’에 관한 새로운 방안까지 논의해 볼 것이다. We will examine the policy theories of culture and art through the concept and reference of 'publicness' from an administrative point of view. This focuses on conceptual definition rather than analyzing concrete realistic policy areas, and examines 'publicness' in the real world of culture and arts and cultural policy. In the process of recognizing the problems that exist in relation to the prototype policy and content of Korean arts, we will discuss new ways of 'publicity' that may have passed the existing discussions of Korean culture and arts.
문화예술론 ( Cultural art theory ) 문화예술에 대한 개념을 이해하고, 문화예술이 우리 사회에 필요한 존재 이유를 발견함. 나아가 실제 우리 사회에 적용 가능한 자신만의 차별화된 문화예술의 사회적 역할 모델을 개발, 탐색하는 과정. The process of understanding the concept of culture and art and developing and exploring a differentiated social role model of culture and art that can be applied to our society.
공연예술미학론 ( Performing Arts Aesthetics ) 공연예술과 관련한 문화예술 전반에 관한 미학적 지식 또는 철학적 이론에 관한 학문 A study on the aesthetic knowledge or the philosophical theory about the overall arts and culture related to performing arts
논문연구방법론 ( Method of essay research I ) 논문연구방법은 문화예술학과가 가야한 새로운 학문을 모색하기 위해 연구의 질적 태도를 함양하기 위한 심화 수업이다. 즉 문화예술에 관한 어떠한 주제에 대해 연구한 결과나 의견 등을 일정한 형식에 맞추어 글을 쓰기 위한 객관적인 방법론을 익히기 위한 교과목이다. Thesis research method is deepening class to cultivate the qualitative attitude of research in order to search for a new discipline that the Department of Culture and Arts should go. In other words, it is a course to learn objective methodology to write a text based on a research result or opinion about a certain subject about culture and arts
지역문화 축제 마케팅 ( Regional Culture Festival Marketing ) 지역문화의 중심이 축제라는 사실에 더 이상 이견이 없을 만큼 축제는 우리의 생활 속에 자리잡고 있다. 특히 전국 각 지역에서 열리는 지역 축제는 다양성을 넘어 부정적 결과를 낳고 있기도 하다. 이러한 시점에 문화예술 경영의 시각에서 축제의 전문성과 정체성을 고민하지 않을 수 없다. 축제와 행사가 무분별하게 펼쳐지는 이 시점에 과연 진정한 축제는 무엇인가? 또한 지역의 특수성을 반영한 축제는 어떻게 만들어지는가? 무엇보다 그러한 인력과 전문성을 갖추고 있는가? 이러한 문제를 축제의 현장에서 직접 경험하며 분석함으로써 그 방향을 제시해보고자 한다. Festivals are located in our lives so that there is no more disagreement over the fact that festivals are the center of local culture. In particular, local festivals held in different regions of the country are producing negative results beyond diversity. At this point, it is compelling to consider the professionalism and identity of the festival from the perspective of culture and art management. What is the real festival at this time when festivals and events are held indiscriminately? Also, how are festivals created that reflect the specificity of the region? Above all, are they equipped with such manpower and expertise? I would like to suggest the direction by directly experiencing and analyzing these problems at the festival site.
문화철학 ( Cultural philosophy ) 문화철학은 문화를 논의 대상으로 삼는다는 측면에서 관념론의 영역에 속한다. 즉 단순한 문화현상을 역사라는 끈에 묶어내는 방식, 또는 원인과 결과라는 연속적 관계에서 고려하는 방식 외에도 문화현상들이 의존하고 있는 서로 다른 기능들의 본성에 탐구다. 즉 문화가 작용하는 힘들, 정신적인 활동들의 연구라고 볼 수 있다. Cultural philosophy belongs to the domain of idealism in that culture is the object of discussion. In other words, we explore the nature of the different functions on which cultural phenomena depend, in addition to the way we tie a simple cultural phenomenon to the string of history, or a consecutive relationship of cause and effect. In other words, it is a study of the forces and mental activities that culture operates.
문화콘텐츠의이해 ( Understanding Cultural Contents ) 문화콘텐츠에 대한 기본 개념을 이해하고, 이를 활용한 다양한 사례   
연구를 통해 우수한 문화콘텐츠 기획 및 개발 역량을 학습한다.
Understand the basic concepts of cultural contents and learn 
the ability to plan and develop excellent cultural contents 
through various case studies utilizing them.
문화공간세미나 ( Cultural Space Seminar ) 문화공간의 패러다임이 빠르게 변화하고 있다. 따라서 과거와 같은 하나의 목적을 위한 공간 개념에서 벗어나 다양한 예술 세계를 담을 수 있는 새로운 시각이 요구된다. 문화공간 세미나는 이러한 변화를 적극 수용하고 관련 학습 능력을 제고할 수 있을 것이다. The paradigm of cultural space is rapidly changing. Therefore, a new perspective is needed that can contain a variety of artistic worlds away from the concept of space for one purpose as in the past.The Cultural Space Seminar will be able to actively accommodate such changes and enhance related learning skills.
공연 분석과 이해 ( Performance analysis and understanding ) 시대 정신의 변화와 함께 문화의 다양성이 강조되면서 예술 분야 특히 공연예술 분야에 많은 변화를 가져왔다. 무대 위에서의 표현 양식은 물론 과거와 같은 획일적인 제작 기획 방식 역시 달라질 수밖에 없는 것이 현실이다. 그 결과 현재의 공연예술은 시간과 공간을 넘나드는 새로운 정서를 통해 감동과 카타르시스를 전해주고 있다고 하겠다. 그럼에도 불구하고 이와 관련한 이론적 배경은 충분하지 않아 현장 예술가 및 관련 학생들이 학문적 어려움을 겪고 있는 것이 사실이다. 따라서 공연예술의 새로운 개념 정립을 위한 분석 체계를 정립이 필요하다고 판단된다. Cultural diversity was emphasized along with changes in the spirit of the times, and brought about many changes in the field of art, especially the performing arts field.The reality is that not only the form of expression on the stage but also the uniform production planning method as in the past has to change.As a result, it can be said that the current performing arts convey emotion and catharsis through new emotions that move back and forth between time and space.Nevertheless, the theoretical background associated with this is inadequate. It is true that on-site artists and related students are experiencing academic difficulties.Therefore, it is judged that it is necessary to establish an analysis system for establishing a new concept of performing arts.
한류와문화예술콘텐츠세미나 

1. 인간의 유희 본질을 호모루덴스의 문화적 측면에서 고찰하고, 욕구이론을 바탕으로 인간의 쾌락주의 양상을 인문학적 관점에서 고찰하여, 엔터테인먼트산업의 기본 바탕에 대해 학습한다.   

2. 한류를 수용하는 각국의 고유한 문화의 특질을 문화다양성과 문화교류의 측면에서 이해한다. 

3. 현 시대상을 가장 잘 이해할 수 있는 대중문화콘텐츠의 특징과 현황 등을 탐색하며 혐한류를 극복하고 지속가능한 한류의 확산을 위한 한류문화콘텐츠의 활용방안에 관해 고찰한다.

 
프로그램 기획 ( Program Planning ) 본 수업은 기획에 대한 기본 개념을 이해하고, 다양한 영역의 기획 과정과 사례 분석 
 및 현장 탐방을 통해 예술을 통한 프로그램 기획의 새로운 가능성을 발견하고, 각자의 
 영역에서 탁월한 기획이 가능한 창의적 인재로 성장하기 위한 토대 마련을 목표로 함.
This class aims to understand the basic concept of planning, discover new    possibilities for program planning through art through planning processes, 
  case analysis, and field trips in various areas, and lay the foundation 
  for developing creative talents who can plan excellently in their 
  respective fields.
사회문화와심리 ( Social culture and psychology ) 인간은 사회문화 속에서 관계를 맺고 살아가는 존재이다. 사회심리학은 인간의 사회적 본질을 이해하고 타인과의 상호작용 속에서의 인간의 사회적 행위를 형성하는 요인들을 설명하는 학문분야이다. 본 과목에서 다루는 기본적 개념들은 인간이 다른 사람과의 관계 속에서 어떻게 그 행동과 사고와 감정을 형성하는지를 이해하는데 도움을 주며 사회현상에 대한 많은 통찰력을 제공할 것이다. 본 과목은 사회과학에 입문하는 행정학과 학생들에게 정부의 활동과 공공문제의 배경에 있는 인간의 다양한 조직행동과 사회적 행위를 이해하고 문제 해결의 대안을 찾아가는데도움을 주는 사회심리학의 기본 이론을 학습하는 것을 목적으로 한다. This course presents an introduction to the field of social psychology, and will examine theory and research as well as practical applications to social problems. We will learn about how we think about the social world, how we come to understand other people and ourselves, self-justification and the need to maintain self-esteem, influencing thoughts and feelings, influencing behavior, influence in social groups,
interpersonal attraction, why people help, why people hurt other people, and causes andcures of prejudice. This course is appropriate for students interested in business, advertising, human services, education, and public administratio
문화예술교육의현장과실제 ( Understanding and Practice of Culture and Arts Education ) 최근 예술경영 분야에서 예술의 다양한 사회적 역할 가능성 제시를 통해 그 중요성이
 확장되고 있는 문화예술교육에 대한 기본적인 이해와 함께 실제 현장에서 적용되고 있는   문화예술교육의 새로운 가능성을 발견하고, 자신만의 차별화된 문화예술교육 기획 역량
 제고를 위한 토대 마련을 목표로 함.
Understanding culture and arts education, discover new possibilities for culture 
 and arts education applied in the actual field, and enhance differentiated culture
 and arts education planning capabilities.
한류와문화경영 ( Hallyu & Cultural Management ) 본 교과목은 K-POP, 드라마, 영화, 뷰티, 패션 등 한류의 글로벌 확산을 문화산업 및 문화경영 관점에서 종합적으로 분석한다. 한국 문화콘텐츠의 기획, 제작, 유통, 마케팅을 형성하는 문화적 가치, 산업 전략, 정책 프레임워크, 기업 구조를 체계적으로 검토한다. 또한 한류의 지속가능성과 글로벌 영향력을 뒷받침하는 전략적 경영 접근법과 국내외 협력 사례를 탐구한다. 학생들은 문화경영의 핵심 원리와 방법론을 학습하고, 디지털 환경에서의 혁신적 실천 사례를 조사하여 문화산업의 지속가능한 성장을 위한 전략을 개발한다. This course aims to provide a comprehensive analysis of the global expansion of Hallyu (the Korean Wave)including K-POP, dramas, films, beauty, and fashionfrom the perspectives of cultural industries and cultural management. It systematically examines the cultural values, industrial strategies, policy frameworks, and corporate structures that shape the planning, production, distribution, and marketing of Korean cultural content. The course also explores strategic management approaches and case studies of domestic and international collaborations that support the sustainability and global reach of Hallyu. In addition, students will learn core principles and methodologies of cultural management and investigate innovative practices in the digital environment to develop strategies for the sustainable growth of cultural industries.
공연예술경영의실제 ( The Practice of Performing Arts Management ) 본 수업에서는 크게 공연예술 특성과 프로덕션 구조를 이해하는 것을 목적으로 합니다. 세부적으로는 프리 프로덕션-프로덕션-포스트 프로덕션에 해당하는 구조를 통해 기획, 예산수립, 제작, 홍보 및 마케팅, 정리 및 평가 등 실제 공연예술 현장에서 활용되는 단계를 살펴볼 예정입니다. 더불어 공연예술의 미래를 염두에 두고, 다양한 접근과 방안을 모색하도록 합니다. The purpose of this class is to understand the characteristics of performing arts and the production structure. In detail, through the structure corresponding to pre-production-post-production, we will look at the stages used in the actual performing arts scene, such as planning, budgeting, production, promotion and marketing, organizing and evaluating. In addition, we will look for various approaches and plans with the future of performing arts in mind.