표경현 사진

표경현 | 외국어대학 영어과 (인문과학관)

  • 직급:
    교수

교수소개

저는 2001년 미일리노이대학(Urbana-Champaign)에서 영어교육 및 언어
평가 전공으로 박사학위를 마쳤습니다. LISREL를 사용하여 통합평가(TOEFL
IBT형태)에서의 구인상호작용을 밝히는 연구로 박사논문을 썼습니다. 현재는
교실평가 질적 연구, 윤리적 평가에로의 접근, 대안평가에 관심을 가지고 연구를
진행하고 있습니다.

학력

  • [1993] 학사 고려대학교 / 영어교육학
  • [2001] 석사 Univ. of Illinois at Urbana - Champaign / TESOL
  • [2001] 박사 University of Illinois at Urbana-Champaig / Educational Psychology / 영어교육학

주요연구분야

교과과정 개발 연구
교실평가에서 교사의 결정 및 수행
실행연구(Action research)
윤리적 평가 실행

컨설팅 가능 분야

영어교육론, 영어교재론, 언어평가, 비고스키의 역동적 평가, 양적연구(통계실시 및 해석), 실행연구, 협동학습, 영어습득론, 교과교육론

연구업적

  • 일반논문[20231231] Impacts of Self-Assessment on Students’ Self-Regulated Learning and Satisfaction at a University Foreign Language Pedagogy Course
  • 일반논문[20230930] 대학 온라인 환경 플립러닝 영작문 수업에서의 성취도 및 정의적 영역 변화 연구
  • 일반논문[20230630] 온라인 환경에서 실시한 대학교 플립러닝 영작문 수업에서의 학습 성과에 대한 실재감의 예측력 탐색
  • 일반논문[20221001] Comparison of University Students’ Perceptions of Interaction in English Classes on Two Online Platforms: Gather.town vs. Zoom
  • 일반논문[20220901] Exploring University Students’ Perceptions of Metaverse-Based Classroom in Foreign Language Pedagogy Course
  • 일반논문[20210701] Content Analysis on College English Teachers’ Experiences of Online Instruction During the COVID-19 Pandemic
  • 일반논문[20210601] Does Flipped Learning at Fully Online Systems Enhance Self-directed Learning Attitude?
  • 일반논문[20210501] Comparison of Korean college learners’ sense of community between full-sync and half-sync/ half-async English courses
  • 일반논문[20201001] Students’ Perceptions towards Hybrid EFL Content Course
  • 일반논문[20200401] 플립러닝 영어수업에서 언어 불안 및 의사소통의지의 변화
  • 일반논문[20191201] Contribution of learning readiness to group discussion in university English flipped classroom
  • 일반논문[20190901] 과업 중심 언어 교수법이 특성화고 학생들의 정의적 영역에 미치는 영향
  • 일반논문[20181031] Effects of Flipped Classroom on University Students’ Academic Self-Efficacy
  • 일반논문[20180901] 영어 교과 거꾸로 수업에서 나타나는 대학생들의 자기주도적 학습태도 변화
  • 일반논문[20171001] 플립러닝을 통한 영어수업에서의자기주도적 학습태도와 학업성취도 연구
  • 일반논문[20170901] 형태초점 교수법의 교실 적용 연구—2009년 개정교육과정 고등학교 1학년 영어 교과서를 중심으로
  • 일반논문[20170801] 딕토글로스 활동을 통한 초등학교 학습자의듣기·쓰기 성취도 및 정의적 영역 변화 연구
  • 일반논문[20170401] Variables Influencing Learner Achievement and Satisfaction in a Flipped Classroom
  • 일반논문[20160901] 자기평가 실시에 따른 대학생들의자기주도적 학습태도 변화
  • 일반논문[20160401] EFL 학생들의 자기평가 도구의 활용에 관한 질적 분석
  • 일반논문[20151201] A Study of Enhancing Reliability of Classroom Self-Assessment in University
  • 일반논문[20151001] 소그룹 활동에 대한 대학생들의만족도 영향 변인 연구
  • 일반논문[20140901] ‘그림 묘사 후 추론하기’ 글쓰기 유형 중심의 영어 수업 모형 개발 연구
  • 일반논문[20140901] Ethical Use of Classroom Assessment: Self-Reflective Study
  • 일반논문[20140501] 번역투를 이용한 한영 번역 방법의 효율성에관한 실행연구
  • 일반논문[20131230] EFL 학습자의 자기평가에 대한 인식 변화 분석 -사회문화적 관점에서-
  • 일반논문[20131230] A Study of Language-Related Episodes in University English Group Discussion
  • 일반논문[20131230] 2009년 개정 교육과정 성취기준에 따른 중학교 1학년 영어교과서의 쓰기활동 분석
  • 일반논문[20130630] 초.중등학교의 EBSe 방과후 영어 프로그램의 운영 및 활용 형태 연구
  • 일반논문[20121230] 생태학 관점으로부터의 소그룹 토론 활동 이해: 출현, 유도성 개념을 중심으로
  • 일반논문[20121230] Students’ Perceptions on Dynamic Assessment in a College Speaking Class
  • 일반논문[20120228] Application of Dynamic Assessment in a College Writing Class
  • 일반논문[20110630] 코퍼스 활용 어휘지도를 통한 초등학교 5학년통제적 글쓰기 능력 향상 방안
  • 일반논문[20101231] Dynamic assessment of speaking abilities at the university setting
  • 일반논문[20101231] What Do College English Teachers Really Care about Classroom Assessment?
  • 일반논문[20100830] 원어로 진행되는 영어수업에 대한 비판적 재고
  • 일반논문[20090930] 영어몰입학습 프로그램의 다면적 평가를 통한 목표의 재설정
  • 일반논문[20090830] 원어민 교사 회화 수업에 나타난 대학생들의 말하기 불안 연구
  • 일반논문[20090301] The Relationship between Students’ Perceptions of Teaching English through English and Their Achievement
  • 일반논문[20080630] Students' Perceptions on English Teachers' Assessment Practices in University
  • 일반논문[20080228] Where Do Learners; Needs Exist in Curriculum Development?
  • 일반논문[20070831] 영어로 진행하는 원어수업에서 느끼는 대학생들의 듣기 불안
  • 일반논문[20061230] Action Research on Integrating Online Instruction
  • 일반논문[20061030] 대학영어 교실에서의 소그룹 협동학습
  • 일반논문[20060930] Different Needs between Students and Teachers in the Curriculum Development
  • 일반논문[20060215] Teachers' Decision-making in EFL Classroom Assessments
  • 일반논문[20051231] Action research on cooperative language learning classroom
  • 일반논문[20050630] Students perceptions on homework assignment practice in University English conversation classes
  • 일반논문[20050216] Not worthwhile to develop discussion skills in the language classroom?
  • 저서/역서[20070824] 2007-1학기 사이버강의(인터넷영어)
  • 학술발표[20120915] An Ecological Approach to Small Group Discussion: Focusing on Emergence and Affordance
  • 학술발표[20110702] What do College English Teachers Really Care about Classroom Assessment?
  • 학술발표[20080705] Students' perceptions on English Teachers' Assessment Practices in University
  • 학술발표[20070707] Action Research on Integration Portfolio Assessment into On/offline Instruction
  • 학술발표[20060624] faculty's complicated voices for curriculum development
  • 학술발표[20051217] College teachers are ethical users of language assessments? Self-reflective study
  • 학술발표[20050625] How a teacher changes her teaching practice toward group work: Action research
캠퍼스별 교무팀