전공 개설 교과목
CODE | 교과목명 |
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073775 | 컨설팅연구방법 |
073776 | 경영자료분석 |
073777 | 비즈니스 시뮬레이션 |
073778 | 재고전략컨설팅 |
073779 | 유통채널컨설팅 |
073780 | 기술전략컨설팅 |
073781 | 경제성분석컨설팅 |
073782 | R&D성과평가컨설팅 |
073783 | 네트워크 애널리틱스 |
073784 | 마켓데이터 애널리틱스 |
073785 | 경영자료시각화 |
073786 | 데이터마이닝과 지식발견 |
073787 | 의사결정전략 |
073788 | 소셜네트워크전략 |
교과목 상세정보
컨설팅연구방법(Business Consulting Research Methods, 073775)
본 교과목은 경영컨설팅과 관련된 연구논문 작성을 목표로 하는 전공생들을 대상으로 개설되었다. 본 강좌를 통해 수강생들은 경영컨설팅을 포함한 사회과학의 주요 연구방법들에 대한 기본 지식을 습득할 수 있을 것이며, 이러한 지식을 기반으로 각자의 관심 연구주제에 적합한 연구방법을 설계할 능력을 배양할 수 있을 것으로 기대한다.
This course focuses on preparing, making and publishing research paper related to business consulting. Students are provided with the basic concept of research methodologies for social science including business consulting sector. This course enables students to design the research method which is appropriate for their own research theme.
경영자료분석(Business Data Analysis, 073776)
지식서비스 분야는 방대한 데이터로부터 분석된 결과로서 무형의 재화 특히 정보(information) 또는 지식(knowledge)의 형태로 고객에게 제공하는 것이 핵심이다. 따라서, 본 교과목에서는 경영 데이터로부터 정보 또는 지식을 추출하기 위한 가장 기초적인 방법론을 제시한다. 이를 위해 다양한 통계 및 수학적 모델링을 제시하고 학습한다.
Knowledge service primarily provides intangible goods in the form of information or knowledge obtained from a large scaled business data. Thus, this course provides various statistical and mathematical modeling techniques for acquiring a valuable set of information or knowledge from business data. Various mathematical and statistics techniques will be provided.
비즈니스 시뮬레이션(Business Simulation, 073777)
경영 컨설팅의 한 방법론으로서 경영의사결정의 다양한 대안들을 가상의 시뮬레이션 실험을 통해 기대효과를 예측하는데 사용되는 시뮬레이션 모델링을 다룬다. 본 교과목에서는 시뮬레이션의 가장 기본적인 이산사건모델링부터 최근 연구되고 있는 에이전트기반 모델링 및 시스템 다이내믹스 방법들을 학습한다.
This course deals with a methodology of business consulting, the simulation modelling which is used to predict the expected effects from various business alternatives. Students can study the basic concept of discrete-event modelling to agent-based modelling.
재고전략컨설팅(Inventory Strategy Consulting, 073778)
제조업뿐만 아니라 서비스업에서도 재고의 효율적 관리는 매우 중요하며, 특히 서비스수준(service level)에 따른 재고경영의 최적화를 추구하는 것이 현대 경영의 추세이다. 따라서, 본 교과목에서는 이를 위해 필요한 최적 재고관리의 개념, 재고경영을 위한 분석기법으로서 예측이론, 시뮬레이션 등을 학습한다.
The efficient and effective management of inventory is an important issue in that the latest trend of modern business is aiming at optimizing inventory management according to the specified service level. Thus, this course provides the concept of inventory management and several analyzing tools for optimizing inventory management, e.g., forecasting and simulation etc.
유통채널컨설팅(Distribution Channel Consulting, 073779)
서비스 및 제조기업 모두 유통경로 즉, 유통채널 시스템의 효율적 관리가 서비스 및 제품 경쟁력 강화에 필수요소가 된다. 따라서, 본 교과목에서는 유통채널경영에 필요한 개념이 무엇인지, 어떻게 유통채널을 구성하고 관리할 것인지, 그리고 유통채널관리 분야에서의 최근동향에 대하여 살펴본다.
The efficient and effective management of distribution channel system is one of the core components for service and product competitiveness. Thus, this course aims at understanding what a distribution channel is, how distribution channels are organized and managed, and reviewing the newest developments in distribution channel management.
기술전략컨설팅(Technology Strategy Consulting, 073780)
기업의 기술혁신전략 관련 기초지식과 최근 논의를 소개하는 것을 목표로 한다. 기업의 기술혁신 성공률은 매우 낮은 수준인데 이러한 불확실한 기술혁신의 성공률을 높이기 위해서는 1) 기술발전 및 패턴에 대한 이해 2) 적절한 전략의 수립(진입전략, 표준전략, 지적재산권 보호전략 등) 3) 기술혁신을 수행하는 조직에 대한 관리, 이 세 가지가 충족되어야 한다. 본 강의에서는 이 세 가지에 대한 전반적인 소개를 할 계획이다.
This course introduces the basic knowledge and the recent trend of technological innovation strategy in the enterprises. Since the success rate of the technological innovation is significantly low, three necessary conditions, i.e., understanding the technology progress patterns, establishing an appropriate strategy, and managing the organization which is in charge of technological innovation, should be fulfilled. Students are provided with the general introduction about three success factors.
경제성분석컨설팅(Economic Analysis Consulting, 073781)
사업의 경제적 타당성 평가 체계를 학습하고 전략적인 측면에서의 컨설팅 분석사례를 바탕으로 기업의 경영의사결정에 적시에 제공하는 능력을 배양하는 교과목이다. 기업의 경쟁력과 직결되는 개발사업을 성공적으로 사업화하기 위한 추진전략에 대한 방안을 연구하고 성공적인 사례발굴을 통해 사업추진 프로세스의 선진화 방안을 학습하게 된다.
This course introduces the concepts and cases of economic value evaluation for the business alternatives. In particular, timely business strategies for the business decision-making are focused in this course. Students should prepare the term-project which includes the idea of commercializing new service and product based on various industry-convergence.
R&D성과평가컨설팅(R&D Performance Evaluation Consulting, 073782)
본 과목은 연구개발(R&D)의 성과평가를 위해 필요한 평가모형 및 평가를 위한 투입변수추정에 대해 습득하고자 한다. 기존의 가치평가모형을 연구개발가치평가에 적용시의 한계점을 살펴보고, 적절한 평가방안을 모색하고자 한다. 팀프로젝트를 통해 실질적인 R&D가치평가보고서를 작성할 기회를 갖고 이를 통해 현실감을 배양할 것으로 기대한다.
This course deals with the evaluation models to evaluate the R&D values and the estimation of input variables used for the R&D evaluation. The professor investigates the limits of the traditional value evaluation models and finds a way for appropriate evaluation methods. Every student has to make a report of R&D value evaluation in a sample case through the team project.
네트워크 애널리틱스(Network Analytics, 073783)
물류 서비스에서 많이 사용되는 최단경로문제, 수송문제, 최대흐름문제, 할당문제, 최소걸침나무문제 등 다양한 네트워크 이론을 학습한다. 이를 네트워크 문제 분석을 위한 도구로서 선형계획법, 정수계획법 및 동적계획법 등 최적화이론을 함께 학습하며 이를 통해 경영네트워크 컨설팅에 필요한 역량을 갖추는 것을 목적으로 한다.
This course deals with various network theories such as the shortest route problems, the transportation problems, the maximal flow problems, the assignment problems and the minimal spanning trees. Professor presents the optimization theories, e.g., linear programming, integer programming and dynamic programming, as tools for analyzing the network problems.
마켓데이터 애널리틱스(Market Data Analytics, 073784)
대용량 비즈니스 자료의 지속적인 조사와 분석을 통해 비즈니스의 통찰과 의사결정을 효과적으로 수행하는 것이 지식 컨설팅에서 중요한 경쟁요소가 되고 있다. 특히 최근 20년간 마케팅 분야에서 분석적 방법론을 기반으로 한 예측모형과 자료-기반 비즈니스 의사결정의 연구가 활발히 진행되어 왔다. 이에 본 교과목에서는 예측, 시장세분화, 소셜마케팅 등의 분야에서 활용되고 있는 데이터 애널리틱스 방법들을 다룰 것이다.
This course aims at enabling students to penetrate into business and make effective decisions through the investigation and analysis of huge business data as a competitive advantage in the knowledge consulting sector. In the last 20 years, the use of analytic techniques in marketing has greatly increased. This course provides data analytics methods used in forecasting, market segmentation, and social marketing etc.
경영자료시각화(Business Data Visualization, 073785)
대용량 데이터를 이해하는데 최근 각광받고 있는 방법들 중 하나가 데이터 시각화기법이다. 데이터와 데이터간의 관계를 분석하고 보고하기 위해 데이터를 시각적인 형태 또는 표 형태로 변환하는 기법을 소개한다. 적은 수의 속성을 갖는 데이터, 시공간적인 데이터, 고차원 데이터 등의 시각화에 적합한 기법들을 소개한다.
One of the best ways to explore and try to understand a large dataset is with data visualization. This course introduces the several techniques to transform the huge dataset to visualized form or table form so as to analyze the correlation between the data.
데이터마이닝과 지식발견(Data Mining and Knowledge Discovery, 073786)
본 강좌에서는 비지니스 환경 하에서 고객의 행동과 패턴을 분석하여 정보를 획득하는 과정을 이해하는데 목적이 있다. 정보화 시대에서 고객 데이터는 매분 매초 지속적으로 쌓여가고 있으나 그 데이터를 활용하여 경영전반에 관련된 활동에 효과적으로 적용되는 경우는 많지 않은 실정이다. 본 강좌에서는 방대한 실시간 데이터를 활용하여 비즈니스 목적에 맞는 정보 또는 지식을 추출하고 이를 경영 컨설팅에 활용할 수 있도록 하는 데이터 마이닝 분석방법을 학습하고자 한다.
This course aims at understanding the process of information acquisition through analyzing customers' behavior pattern in the business environment. In this course, students can study various data mining techniques to acquire the information or knowledge which is beneficial for the business objectives through the big and real-time data.
의사결정전략(Decision Making Strategy, 073787)
본 교과목은 창조경제 시대에 기업 경쟁력의 핵심으로 떠오른 경영환경에 대한 통찰력을 바탕으로 문제해결 능력의 개념을 이해하고, 경영 통찰력을 제고시키기 위해 활용할 수 있는 방법들을 학습하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해 경영 통찰력의 이해, 통찰력에 기반한 문제해결을 위한 단계별 프로세스 및 필요한 기법을 학습하고 이를 통한 경영 통찰력 기반 문제 해결 및 의사결정 분야의 연구 능력을 향상하기 위해서 연구 계획서(research proposal)를 작성한다.
This course aims at understanding the concept of business insight and insight-based problem-solving. The professor presents various methods for the business insight and insight-based problem-solving as the tools of boosting business insight. Students study the concept of business insight and the process phases for insight-based problem-solving, then prepare the research proposals in order to enhance the research ability for insight-based problem-solving and decision-making.
소셜네트워크전략(Social Network Strategy, 073788)
소셜 네트워크의 이론적 배경과 주요 개념들을 고찰한 후 데이터 수집, 분석 기법, 분석결과에 대한 해석 등을 실제 데이터와 상용 프로그램을 활용하여 교육한다. 또한 빅데이터 관점에서 대용량 SNS 데이터를 분석하여 경영의사결정에 활용하는 데이터 과학 기법인 소셜애널리틱스에 대해서도 다룬다.
This course provides the theoretical background and the basic concept of social network analysis. The professor presents various methods for the data gathering, analysis methods, knowledge acquisition with a commercial SW program. In addition, the social analytics is dealt to analyze the huge SNS data from a big data perspectives.