[1부] 행태경제학 SESSION - 국제관 505호
1. 주택보유자의 손실회피 성향과 매도가격의 설정: 손실은 어떻게 정의되는가?
발표 : 김준형(명지대), 토론 : 박범조(단국대)
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2. 초기 주택가격 형성이 가격주기 지속기간에 미치는 영향 분석
발표 : 김대원(인천도시공사)*, 유정석(단국대), 토론 : 황창하(단국대)
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3. Learning about Risk and Return under Diverse Beliefs
발표 : 송재은(단국대), 박범조(단국대), 토론 : 유정석(단국대)
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[1부] 실험연구 SESSION - 국제관 506호
1. How to Read Consumer's Mind and Behavior?
발표 : 민동원(단국대), 토론 : 김지헌(세종대)
-요약- 본 발표는 소비자 행동 연구 방법론의 핵심이 되는 실험기법에 대한 전반적인 소개 및 최근에 행해진 연구를 통해 구체적으로 방법론이 어떻게 적용되었는지를 소개하는 데 목적이 있다. 구체적으로 <체화된 인지가 설득에 미치는 영향: 머리움직임과 목표관련성을 중심으로> 연구 및 <Age difference와 Goal relevancy에 따른 message processing의 차이 연구>를 중심으로 구체적으로 실험이 진행된 절차와 방법이 소개될 것이다.
2. Cultural Differences in Self-congruity Effects
발표 : 김지헌(세종대), 토론 : 민동원(단국대)
-요약-
Chronic or situational self-construal moderates the effects of four self-congruity dimensions (i.e., actual, ideal, social, and ideal social self-congruity) on brand evaluations. Past research has mainly focused on the actual and ideal self-congruity effects; these effects have been found to be stronger than the social and ideal social self-congruity effects. However, the findings of the past researches are based on samples from individualistic cultures. Individualists have a dominant independent self-construal. Two experiments are conducted to show that the social and ideal social self-congruity effects are stronger than the actual and ideal self-congruity effects for individuals with a dominant interdependent self-construal. This research documents the importance of the social and ideal social dimensions in self-congruity research.
3. 뇌신경과학과 마케팅의 결합 : 자동차산업에의 활용 방안을 중심으로
발표 : 정연승(단국대), 토론 : 석관호(고려대)