디자인학과
화예디자인전공은 화훼를 매개로 한 예술의 한 분야로서 철학적, 역사적, 사회적, 문화적 학문 방법을 통한 이론 성찰의 기회, 그리고 다른 예술 장르와의 콜라보레이션을 통한 실천적 응용 기회를 제공하는
학문이다. 또한 화예(꽃 예술)와 연관된 인접 학문의 연구동향을 분석하여 예술창작 담론에 담긴 사유체계의 학습과 디자인을 둘러싼 문화, 예술 전반에 걸친 동ㆍ서양의 사상적인 문제의식을 탐구하여 이를 토대로 완성도 높은 화예작품을 제작 및 비평할 수 있는 시각과 능력을 갖춘 전문적인 인력을 양성하는데 목표를 두고 있다.
화예미학 / 동아시아 문화와 예술 / 화예디자인 트랜드Ⅰ,Ⅱ,Ⅲ / 디자인사 / 조형·디자인·예술 / 색채학 / 환경디자인특론 / 화예와 문화콘텐츠 / 공간디스플레이 / 화훼학 특론 / 논문 연구 세미나 / 한국화예사 / 조경·정원예술론 / 동양회화론 / 동양미학 / 재료와 기법연구 / 화예와 도자예술 / 화예디자인 세미나 / 한국화예사 / 화예디자인 트랜드 / 동양미학과 문화예술
구분 | 교과목번호 | 교과목명 | 학점 |
전공 | 072586 | 화예디자인 세미나 | 3 |
전공 | 072944 | 화예미학연구 | 3 |
전공 | 073296 | 재료와 기법연구 | 3 |
전공 | 073297 | 동아시아문화와 예술 | 3 |
전공 | 073490 | 한국화예사 | 3 |
전공 | 074643 | 조형예술디자인 | 3 |
전공 | 075169 | 화예디자인세미나2 | 3 |
전공 | 075856 | 동아시아문화와 예술2 | 3 |
전공 | 075871 | 조형예술디자인 II | 3 |
전공 | 076169 | 화예와 조형예술 | 3 |
전공 | 076393 | 화예와공간조형 | 3 |
교과목명(영문명) | 교과목개요(한글) | 교과목개요(영문) |
문화예술논문세미나 ( Semianr paper art ) | 논문 세미나 이 수업은 석사 과정에서 논문을 어떻게 써야하는지를 방법론과 실제 논문 내용을 어떻게 구성해야 하는지를 논하는 수업이다. 논문이란 연구자가 오랜 탐구와 연구의 결과를 학문의 글로 정리하는 것으로 내용적인 면에서 학문적 깊이를 요구할 뿐 아니라 방법적인 면에서는 글의 전개를 논리적으로 전개해야 한다. 논문을 쓰고자 하는 연구자는 우선 논문의 주제와 내용을 정해야 하고 많은 자료와 객관적 사실적 팩트를 준비해야 한다. 그리고 자신이 정한 내용과 주제를 어떻게 논리적으로 체계화하고 전개해 나갈 것인가를 방법론적으로 찾아야 한다. 이 수업은 논문의 주제와 어떻게 써야 하는지를 공부하는 수업이다. 수업참여자들은 학기말에 논문 연구계획서(Research Proposal)를 완성해야 한다. | This course is designed to help master's students understand how to write a thesis, focusing both on methodology and the structure of the actual content. A thesis is a scholarly work that presents the results of a researcher's in-depth study and investigation. It not only requires academic depth in terms of content, but also demands logical organization and clear development in terms of methodology. Anyone planning to write a thesis must first determine their topic and content, gather a wide range of resources, and prepare objective, factual information. Then, they need to find a methodological approach to logically and systematically develop their topic and content. This course provides guidance on choosing a thesis topic and learning how to write about it effectively. By the end of the semester, all participants are required to submit a completed research proposal. |
공연예술연출론 ( performing Arts Performance Theory ) | 공연연출의 미학에 관하여 수업한다. 연출가들의 철학과 작업 스타일에 관한 연구가 주요 내용이다. |
This course explores the aesthetics of theatrical direction. The main focus is on studying the philosophies and working styles of various directors. |
상업공연의 제작과 운영 ( Management and Producing for Commercial Theatrical Productions ) | 이 수업은 브로드웨이의 선진 공연제작 기술과 정보를 이해하고 그것을 바탕으로 한국에서 상업 공연을 제작하는 과정과 운영하는 방법을 배우는데 주된 목적이 있다. 학생들은 공연제작을 상업적인 측면에서 하나의 비즈니스로써 인식하고 실제적으로 공연 제작사 또는 프로덕션 회사의 설립이나 운영에 도움이 될 수 있도록 사업의 시작, 운영, 종료까지 전 과정을 배우게 된다. 학생들은 개개인의 생각을 수업시간의 발표나, 토론, 그리고 과제를 통해서 다른 학생들과 공유하게 된다. | The main goal of this course is to introduce and study the advanced procedures of the atre management and creative producing on Broadway. On the basis of it, students lear n how to produce and operate commercial theatrical productions in Korea. Students als o learn the entire process (start, operation, and termination) of a production as a commercial point of view. This can actually help establish or manage a production company in real life. T he knowledge of management and producing will be examined through presentations, c lassroom discussions and assignments. |
공연예술법 ( Law & Theatre Seminar ) | 예술의 여러 장르 중에서 특히 공연예술 분야를 대상으로 한 관련법(지식재산권)에 대한 공부를 시작으로, 본 강의에서는 한국과 브로드웨이의 실제 사례를 통해 관련 종사자들의 법적 권리와 의무, 이들이 직면할 수 있는 다양한 법적 쟁점들을 중심으로 다룬다.. 본 강의는 다양한 사례와 판례를 중심으로 진행되기 때문에 발제와 토론 등 수강생들의 적극적 참여를 요구한다. | Among the various genres of art, this course focuses on performing arts and begins with a study of relevant laws, particularly intellectual property rights. It examines the legal rights and obligations of professionals in the field, as well as various legal issues they may face, using real cases from Korea and Broadway. As the course is centered around a range of case studies and legal precedents, active participation from students—such as presentations and discussions—is required. |
공연예술재원조성 ( Performing arts Fundraising ) | 공연예술이 점점 산업화 되어감에 따라 재원조성의 중요성 또한 부각되고 있다. 학생들은 여러 예술단체들의 재원조성 사례를 분석하여 해당 예술단체들과 재원공급자 사이의 관계를 이해하고 자신이 직접 선택한 프로젝트의 재원조성을 계획하여 실전에 적용 가능한 실용적 지식으로 만든다. | As the performing arts become more and more industrialized, the importance of financing is also rapidly increasing. Students analyze the fundraising cases of various arts organizations to understand the relationship between the organizations and the funders. They choose their own projects and make a funding plan for the projects. Therefore, students acquire practical knowledge that can be applied in the field. |
오페라개론 ( Introduction to opera ) | 본 수업은 서양 오페라의 발전에 대한 상세한 분석과 연구를 진행하다. 오페라는 서양 음악에서 가장 중요한 장르 중의 하나이다.이번 수업에서는 오페라의 개념과 의미와 특징, 시기별 대표작품을 설명하여 이번 학기의 주요 학습 내용으로 삼을 것입니다. | his course has done a detailed analysis and research on history of Opera, Opera is one of the most important genres in Western music.This course will explain the concept, meaning and characteristics of opera, as well as representative works of different periods, as the main learning content of the semester. |
성악 & 뮤지컬 발성분석 I ( Vocal & Musical Vocalization Analysis ) | 뮤지컬의 대중화로 뮤지컬 노래 즉 뮤지컬 발성에 대한 관심이 높아진 상황에 뮤지컬 발성에 대한 심도 있는 접근이 필요하다. 그리고 뮤지컬 노래의 원조라고 볼 수 있는 성악에 대해서도 연구가 필요하여 성악 발성과 뮤지컬 발성에 대해 분석할 수 있는 아주 좋은 기회가 될 것이다. |
An in-depth approach to musical vocalization is needed at a time when the popularization of musicals has raised interest in musical songs, or musical vocalization. And we need to study vocal music, which is the origin of musical songs, so we can analyze vocal and musical vocalization. It'll be a great opportunity. |
성악교육학 ( Vocal pedagogy ) | 성악교육학은 음악교육학의 하위학과로서 전방위적인 리론시야로 성악예술교육의 계통적인 구조와 법칙을 깊이있게 개괄하고 론술하였다.이 책은 모두 10장으로 나뉘여 학과의 성격과 종속성에 대한 자리확정분석이 있는가 하면중외 성악도 있고 교육의 역사적 발전, 성악 성악과 심미적인 특징, 성악 가르 교육의 구조와 형태, 성악 성악과 가르 시스템의 심미적 관계와 방향, 교육 내용의 거시 체계 및 그 교수 원칙과 방법, 성악 성악과 교육 교수 평가와 교사의 전반 적자 질 등을 전면적으로리 론과 스캔 종횡으로 시스템을 통일적으로 평가 한다.성악교육의 과학화 전망을 객관적으로 분석하고 있다.이 책은 관점이 참신하고 립론이 선명한 바 우리 나라 건국 이래 최초로 지침성을 지닌 성악교육리론저서이다. | As a sub-discipline of music pedagogy, the systematic structure and rules of vocal music art education are thoroughly summarized and discussed from a comprehensive theoretical perspective. The book consists of ten chapters, including the analysis of the nature of the subject and its subordination; And on the historical development of Chinese and foreign vocal music education, vocal music and aesthetic characteristics of vocal music education and vocal music education, teaching structure and the form of vocal music teaching system and guide the relationship of beauty appreciation, the macroscopic system of the vocal music education content and teaching principles and methods, evaluation of the teaching of vocal music education and vocal music teachers' whole quality and so on to conduct a comprehensive theory of scanning with vertical and horizontal system as a whole are reviewed; The scientific outlook of vocal music education is analyzed objectively. The book is the first instructive theoretical work on vocal music education since the founding of The People's Republic of China. |
성악 & 뮤지컬 발성분석 II ( Vocal & Musical Vocalization Analysis II ) | 뮤지컬의 대중화로 뮤지컬 노래 즉 뮤지컬 발성에 대한 관심이 높아진 상황에 뮤지컬 발성에 대한 심도 있는 접근이 필요하다. 그리고 뮤지컬 노래의 원조라고 볼 수 있는 성악에 대해서도 연구가 필요하여 성악 발성과 뮤지컬 발성에 대해 분석할 수 있는 아주 좋은 기회가 될 것이다. |
An in-depth approach to musical vocalization is needed at a time when the popularization of musicals has raised interest in musical songs, or musical vocalization. And we need to study vocal music, which is the origin of musical songs, so we can analyze vocal and musical vocalization. It'll be a great opportunity. |
연극미학 | 연극은 미학적 관점에서 그 시대의 여러 학문의 결집체이다. 그 내용과 사상은 그 시대의 철학적 사고를 담고 있다. 많은 시대 문학자와 철학자들이 연극을 정의하며 연극 속에 담아야 할 우주와 삶의 본질을 이야기해 왔다. 연극/공연예술과 철학 이론들을 동시에 공부하면 연극/공연예술이 가져할 철학적 본질의 정체에 도달 할 것이다. <연극과 미학> 이 과목은 공연예술을 기능적 방법론이 아닌 예술의 본질을 철학 이론 연구와 함께 학문적 차원에서 접근하는 과목이다. | From an aesthetic perspective, theatre is an embodiment of various disciplines of its time. Its themes and ideas reflect the philosophical thinking of the era. Throughout history, many writers and philosophers have attempted to define theatre, exploring how it should express the essence of the universe and human life. By studying both theatre/performance art and philosophical theories together, we can better understand the philosophical essence that lies at the core of performance. This course, Theatre and Aesthetics, approaches performance art not merely as a set of functional methodologies, but as an academic exploration of its artistic essence through the study of philosophical theory. |
뮤지컬 가창 분석 I ( Musical Singing Analysis I ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다. 그리고 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
In this class, you will learn vocalization, breathing, and transmission of lines to actually sing musical songs in a professional way. And through the analysis and understanding of various musical songs, As a musical actor on stage, to express what you want, you can sing and vocalize It's for the purpose of learning. |
신체극과 피지컬 I ( Body and physicality I ) | 이 교과목은 연기의 신체적 접근을 활성화시키기 위한 시도로, 신체적 접근을 통해 신체연극적인 새로운 변화와 행동의 원리를 탐구하는 과정이다. 따라서 신체극과 피지컬이란 무엇인가? 에서는 신체극과 피지컬의 개념과 이론, 근원 그리고, 최근 흐름까지의 다양한 작업방식과 훈련방식의 새로운 변화를 알아보고, 신체를 통한 작업의 주요 원리를 이론적인 접근방식을 통해 소개하고 이를 구체화시킬 수 있는 연습과 게임들을 통해 행동의 원리를 분석한다. 또한, 신체를 통해 실천적인 연기의 신체적 접근을 활성화시키는 목적을 시도를 함으로써, 공동의 신체언어를 형성하고 해방시키는데 효과적인 훈련방법을 터득하며, 실질적인 접근 방식을 통한 경험으로, 공연예술 작업 또는 작품의 아이디어를 향상시키고 예술적인 감수성을 발전시키는데 교과목의 의의를 둔다. | This course aims to facilitate an understanding of physical expression and how the body can be used to explore new possibilities and principles within physical theatre. What are the bodys modes of expression and physicality? We will examine the concepts, theories, origins, and innovative solutions informing various works and training methodologies, including the latest developments in body performance and physical theatre. The main principles employed when working with and through the body are introduced as part of a theoretical framework, as well as analyzed using games and exercises that make them manifest. Through the development of an understanding of the bodys physicality and modes of engagement, students can learn to identify effective strategies to create meaning and communicate through a shared body language. In addition, by providing a key to the complexities of expression through the body, the course develops essential performance appreciation abilities and fosters artistic sensibility. |
공연예술 세미나와 워크숍 I ( Seminar & Workshop on Performing Arts I ) | 본 수업에서는 국내외 주요 뮤지컬, 연극, 퍼포먼스를 관람하고 세미나를 한다. 또한 워크숍으로서 공연제작실습을 병행한다. 이 수업을 통해 학생들은 공연예술의 본질과 주요 포인트들에 대한 통찰과 기술을 획득한다. | In this class, the students conduct seminar about musical, theatre, and performance from Korea to other countries. Also in this class the students produce a show as workshop. Through these programs, the student get insight and skills about the essences and the main points of Performing Arts. |
뮤지컬 오페라 스파르티토 ( Musical Opera Spartito ) | 오페라나 뮤지컬 전체 오케스트레이션이 들어있는 악보는 흔히 스코어score 독일어로는 Klavierauszug 이탈리아에서는 Spartito 라고 부릅니다.국제적으로 많은 언어중에 이탈리아어가 음악적 용어로 소통이 되고 있어 Spartito라함은 오케스트라 총보로 소통이 됩니다. 뮤지컬 음악이나 오페라 음악에서 총보 오케스라의 분석은 필수적이며 공연에서의 음악을 보다 더 풍성하고 수준높고 예민하게 음악을 준비 할수있는 가장 기본적인 공부입니다. 오케스트라의 분석을 통해 싱어나 피아니스트들에게 보다 더 공연에 가까운 퀄리티의 연주준비를 할 수 있는 교과목입니다. | A music score that shows the entire orchestration of an opera or musical is often referred to as a full score. In German, it's called Klavierauszug and Spartito in Italy. Among the many international languages, Italian is communicated in musical terms often so Spartito is communicated as the general referral of the orchestra score(full score). In musical or in opera , the analysis of full score study is essential and it is the most basic preparation to prepare music and to be thrived to reach in |
뮤지컬 디렉팅 I ( Musical Directing for Composers ) | 공연예술의 꽃인 뮤지컬에서 음악감독으로써 활동하는데 필요한 기초적인 지식과 현장에서 필요한 다양한 기술을 훈련하는 수업입니다. 이번 학기에는 최근에 공연중인 스티븐 손드하임의 “스위니토드”작품을 선정하여 작품의 대본을 읽으면서 드라마를 분석하고 음악적인 아이디어를 만들어나감과 동시에 어떻게 배우들을 캐스팅하고, 연습을 시키며, 편곡을 진행하고 오케스트라를 운용할 수 있는지, 음악감독이 하는 전반적인 역할들에 대한 공부를 진행합니다. | This is a class that trains the basic knowledge required to act as a music director in musicals, the flower of the performing arts, and various skills required in the field. In this semester, Stephen Sondheim's Sweeney Todd work, which is currently being performed, is selected. And we will analyze script of the work, design musical ideas for the show, and discuss about how to cast actors, rehearsal process, and musical arrangements which are normally required to Musical director |
스토리 창작워크숍 ( Story Creating Workshop ) | 본 수업은 창의적 스토리 창작에 관한 워크숍을 진행한다. 학생들은 수업에서 제시하는 창작의 방법에 따라 스토리의 본질과 구성 기술에 관하여 연구하며 실제 창작을 한다. 자유롭고 과감한 실험을 추구한다. 실제 공연 제작이 아닌 아이디어 개발에 중점을 둔다. | This class is about creating a story. The students study about the essence and compositional technique of creating a story. Free and bold approach need to be done. This class persuades the development of students' ideas, instead of real performance. |
뮤지컬 음악분석 I ( Musical Score Analysis I ) | 이 과목은 뮤지컬을 이해하는데 가장 기초가 되는 음악의 여러 형식들과 그 사례들을 분석하면서 하나의 이야기가 어떻게 음악안에서 효과적으로 풀어나가지는지를 공부합니다. 초창기 뮤지컬 작품부터 최근의 작품까지 다양한 레파토리를 다룸으로써 여러 스타일의 뮤지컬 작품에 대한 폭 넓은 이해를 하는것이 이번 수업의 목표입니다. | This course studies how a story is effectively solved in music while analyzing the various forms of music that are the most basic for understanding musicals and their cases. The goal of this class is to have a broad understanding of musical works of various styles by dealing with various repertoires from early musical works to recent works. |
신체극과 피지컬 2 ( Body and physicality II ) | 이 교과목은 연기의 신체적 접근을 활성화시키기 위한 시도로, 몸을 주된 표현 매개체로 텍스트 화 하는 신체극의 새로운 변화와 행동의 원리를 탐구하는 과정이다. 따라서 신체극은 신체라는 무대의 장을 바탕으로 몸의 언어를 재생산하는 움직임과 동작의 신체적 표현의 개념을 이론적으로 접근하여 신체를 통해 재생산된 언어의 작업과정을 분석하고 구체화시킬 수 있다. 또한, 신체 놀이의 게임들을 실질적으로 수행하여 신체의 행동 원리를 이해한다. 이러한 연습방법을 통해 실천적인 연기의 신체적 접근을 활성화시키는 목적을 시도를 함으로써, 공동의 신체언어를 형성하고 해방시키는데 효과적인 훈련방법을 터득하며, 실질적인 접근 방식을 통한 경험으로, 공연예술 작업 또는 작품의 아이디어를 향상시키고 예술적인 감수성을 발전시키는데 교과목의 의의를 둔다. | This course aims to facilitate an understanding of physical expression and how the body can be used to explore new possibilities and principles within physical theatre. What are the bodys modes of expression and physicality? We will examine the concepts, theories, origins, and innovative solutions informing various works and training methodologies, including the latest developments in body performance and physical theatre. The main principles employed when working with and through the body are introduced as part of a theoretical framework, as well as analyzed using games and exercises that make them manifest. Through the development of an understanding of the bodys physicality and modes of engagement, students can learn to identify effective strategies to create meaning and communicate through a shared body language. In addition, by providing a key to the complexities of expression through the body, the course develops essential performance appreciation abilities and fosters artistic sensibility. |
뮤지컬 가창 분석 II ( Musical Singing Analysis II ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다.그리고 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
In this class, you will learn vocalization, breathing, and transmission of lines to actually sing musical songs in a professional way. And through the analysis and understanding of various musical songs, As a musical actor on stage, to express what you want, you can sing and vocalize. It's for the purpose of learning. |
공연예술 마케팅 ( Performing Arts Marketing ) | 기본적인 마케팅과 소비자 이론에 대해 공부하면서 공연예술을 만들어 가는 입장이 아닌 소비하는 입장을 이해한다. 이를 기반으로 국내 외 여러 가지 마케팅 사례를 분석하여 잠재고객을 개발하고 그들과 소통할 수 있도록 여러 관객의 needs를 파악하는 훈련을 한다. 최종적으로 특정 프로덕션을 선택해 자신만의 마케팅 전략을 만들어 발표한다. | While studying basic concept of marketing and consumer theory, students gain an understanding of the perspective of consumers rather than that of creators in performing arts. Building on this foundation, they analyze various domestic and international marketing cases to cultivate potential customers and develop the ability to communicate with them effectively, while identifying the needs of diverse audience members. Through this training, students ultimately select a specific production and create their own marketing strategy to present. |
오페라 코치 I ( Opera Coaching ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다. | In the process of producing an opera, the relationship between the vocalist and the pianist must be close and collaborative. The vocalist needs someone who can objectively listen to their sound and nuances, while the pianist, during rehearsals, must be able to play the orchestral parts on the piano and provide coaching on diction and character expression. |
논문 특강 세미나 | 논문 세미나 이 수업은 석사 과정에서 논문을 어떻게 써야하는지를 방법론과 실제 논문 내용을 어떻게 구성해야 하는지를 논하는 수업이다. 논문이란 연구자가 오랜 탐구와 연구의 결과를 학문의 글로 정리하는 것으로 내용적인 면에서 학문적 깊이를 요구할 뿐 아니라 방법적인 면에서는 글의 전개를 논리적으로 전개해야 한다. 논문을 쓰고자 하는 연구자는 우선 논문의 주제와 내용을 정해야 하고 많은 자료와 객관적 사실적 팩트를 준비해야 한다. 그리고 자신이 정한 내용과 주제를 어떻게 논리적으로 체계화하고 전개해 나갈 것인가를 방법론적으로 찾아야 한다. 이 수업은 논문의 주제와 어떻게 써야 하는지를 공부하는 수업이다. 수업참여자들은 학기말에 논문 연구계획서(Research Proposal)를 완성해야 한다. | This seminar on thesis writing is a course designed for graduate students to explore both the methodology and structure involved in writing a thesis. A thesis is the result of extensive inquiry and research, organized into an academic text. It not only requires intellectual depth in terms of content, but also demands logical coherence and structure in its methodological approach. Students intending to write a thesis must first determine their topic and content, and gather a substantial amount of material and objective factual data. They must then identify a methodological framework to logically and systematically develop and present their chosen subject matter. This course focuses on how to select a thesis topic and how to approach the writing process. By the end of the semester, all participants are expected to complete a research proposal outlining their thesis project. |
연기예술 I ( art of Acting ) | 본 수업에서는 연기에 관한 다양한 아이디어들, 접근방법들 그리고 기초 훈련들에 대해 다룬다. 이 수업을 통해 학생들은 연기에 관한 다양한 기초 지식과 창의력 및 통찰을 터득한다. | This class deals with diverse ideas, methods, and basic training about acting. The students obtain diverse basic knowledge, creativity, insight into the art of acting. |
뮤지컬 발성 테크닉 I ( Musical Vocalization Technique I ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성테크닉과 다양한 뮤지컬 넘버들을 학생이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우가 되기 위한 노래와 발성을 배우는 것을 기초로 한다. |
This course is a professional course To actually sing a musical song Vocal Technique Department A lot of musical numbers with direct analysis, understanding To become a musical actor on stage Based on learning singing and vocalization do. |
오페라 코치 II ( Opera Coaching 2 ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다.많은 레퍼토어로 성악가와 피아니스트의 협력을 실습해 보는 교과목이다. | In the process of producing an opera, the relationship between a vocalist and a pianist is bound to be close. Vocalists need to be able to objectively listen to sounds and nuances, and pianists should be able to play the orchestra on the piano during rehearsals and coach them on how to express diction and characters well.It is a subject that practices the cooperation of vocalists and pianists in many repertoire languages. |
서양연극사 ( History of Western Drama ) | 이 연극사 강의는 공연예술 중에서 언어와 표현적 행위를 중심으로 하는 연극의 예술의 역사를 배우는 수업이다. 단지 시간의 연속의 의미와 사건의 기록을 공부하는 수업이 아니라, 각 시대의 철학과 연극미학을 언어와 몸으로 표현한 연극 예술가들의 철학과 개인에 영향을 끼친 시대적 환경과의 관련성을 공부할 것이다. 수업은 각 시대의 철학과 종교, 그리고 미학적이고 학문적 공연 이론, 각 시대의 극작가, 배우, 연출, 무대 디자인너, 그리고 공연비평가들에 대해 깊이 있게 다룰 것이다. | This Theatre History course focuses on the history of theatre as an art form within the performing arts, particularly emphasizing language and expressive physical action. It is not merely a chronological study of events or a record of historical occurrences. Rather, the course explores how the philosophies and theatrical aesthetics of each era were embodied through language and physical performance by theatre artists, and how these expressions were shaped by the sociocultural and historical contexts of their time.The course will delve deeply into the philosophies, religions, and aesthetic or scholarly performance theories of each period, as well as the works and contributions of playwrights, actors, directors, stage designers, and theatre critics throughout history. |
성악언어학 ( Vocal linguistics ) | 본 과정은 성악 언어학의 필수 과목으로 성악 언어 예술의 체계와 규율을 해설하였습니다. 이 과정에는 중국과 외국의 성악 언어의 역사적 발전, 성악 및 성악 언어의 미적 특성, 성악 언어 내용 시스템 및 방법이 포함되어 있으며 성악 언어의 과학화에 대한 객관적인 분석이 수행되었습니다. |
This course is a required course in vocal music linguistics, which explains the system and discipline of vocal language art. This course includes the historical development of vocal music language in China and foreign countries, aesthetic characteristics of vocal music and vocal music language content system and methods, and an objective analysis of the scientification of vocal music language has been conducted. |
뮤지컬 역사 I ( Musical History I ) | 뮤지컬은 오랜 세월동안 민감한 대중을 중심으로 유연하게 발전을 거듭해 왔고, 현재 공연예술 장르 중에 가장 주목할 만한 분야가 되었다. 대중들이 뮤지컬을 좋아하게 된 것은 아마도 변화를 두려워하지 않는 그 역사에 이유가 있을텐데 150년 넘는 역사를 간략하게 살펴봄으로써 우리가 접하는 작품들과 시장에 대한 이해를 입체적으로 접근할 수 있도록 한다. | Musicals have developed flexibly over the years, with a focus on sensitive audiences, and are now one of the most remarkable performing arts genres. The reason why the public has come to like musicals is probably because of their history of not being afraid of change, and by briefly examining the history of more than 150 years, we can approach the works we encounter and the market in a three-dimensional way. |
뮤지컬 발성 테크닉 II ( Musical Vocal Technique II ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다. 또한 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로써 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
This subject teaches musical singing in a professional manner. To actually sing, vocalize, and deliver lines. You will learn techniques also Graduate students sang various musical songs. On stage by directly analyzing and understanding Each person's interpretation as a musical actor. Expressing yourself by singing songs. The purpose is to explain this subjec |
연기예술 II ( Art of Acting II ) | 이 과목은 장면연기에 관하여 수업한다. 학생들이 장면을 연기하기 위해 어떻게 작품을 분석하고 실행하는 지에 관하여 수업한다. 이 수업에서는 서양 고전 작품 1개와 한국 유명 희곡 1개를 다룬다. | This class is about acting for scene. This class focuses on the analysis and performance of plays as an actor. A Western classic play and a Korean famous play will be worked. |
공연예술종합실천 ( Comprehensive performing arts practice ) | 과목 <공연예술종합실천>은 학생들이 동서양 음악 (오페라) 비교연구를 통해 작품을 분석하고 종합적으로 실천에 실행하는것에 관하여 수업을 전개한다. 이수업은 이론교육과 비교연구를 통해 1개의 공연작품을 완성하도록 한다. | The subject <Comprehensive Performance Arts Practice> develops classes on students' analysis of works through comparative studies of Eastern and Western music (opera) and comprehensively implemented them. In this class, one performance work is completed through theoretical education and comparative research. |
뮤지컬 역사 II ( Musical History II ) | 공연예술의 꽃인 미국과 영국의 뮤지컬의 역사를 다루는 수업으로 2학기에는 격변의 시기를 지난 1990년대 초부터 2024년 현재의 브로드웨이의 움직임까지, 더 나아가 한국 뮤지컬 시장의 현주소까지 다루어보면서 우리가 창작자로써 배우로써, 또 공연관련 스태프로써 어떠한 시각으로 각각의 작품과 산업을 바라보아야 할지 인사이트를 배워봅니다. | This class deals with the history of musicals in the U.S. and the U.K., the flower of the performing arts. In the second semester, we will learn insights on how we should look at each work and industry as creators, actors, and performance-related staff by covering the period of upheaval from the early 1990s to the current Broadway movement in 2024. |
극장경영 | 수업은 극장의 전반적인 운영과 관리에 대해 학습하는 것을 목표로 한다. 공연예술산업의 메카브로드웨이의 역사적 배경부터 현대 극장 경영의 실무까지 포괄적으로 다루며, 극장 경영에 필요한 기본적인 지식과 실무를 다룬다. 이 과정을 통해 학생들은 극장의 재정 관리, 마케팅 전략,프로그램 기획 등 다양한 경영적 측면을 학습하게 된다. | The course aims to provide a comprehensive understanding of the overall operation and management of theaters. It covers everything from the historical background of Broadway, the epicenter of the performing arts industry, to the practical aspects of modern theater management. The course focuses on equipping students with essential knowledge and practical skills required for theater management, including financial management, marketing strategies, and program planning. |
오페라실습 I ( Opera Rehearsal I ) | 오페라 나 뮤지컬 전체 오케스트레이션이 들어있는 악보는 흔히 스코어score 독일어로는 Klavierauszug 이탈리아에서는 Spartito 라고 부릅니다.국제적으로 많은 언어중에 이탈리아어가 음악적 용어로 소통이 되고 있어 Spartito라함은 오케스트라 총보로 소통이 됩니다. 뮤지컬 음악이나 오페라 음악에서 총보 오케스라의 분석은 필수적이며 공연에서의 음악을 보다 더 풍성하고 수준높고 예민하게 음악을 준비 할수있는 가장 기본적인 공부입니다. 오케스트라의 분석을 통해 싱어나 피아니스트들에게 보다 더 공연에 가까운 퀄리티의 연주준비를 할 수 있는 교과목입니다. | The score that contains the entire orchestration of an opera or musical is commonly called a score, in German it is called Klavierauszug, and in Italian it is called Spartito. Since Italian is one of the many languages used internationally as a musical term, Spartito is communicated as an orchestral score. Analysis of the orchestral score in musical or opera music is essential and is the most basic study to prepare music for a performance more richly, at a higher level, and with greater sensitivity. This is a subject that allows singers and pianists to prepare for a performance with a quality closer to a performance through orchestra analysis. |
발레 I ( BALLET ) | 뮤지컬 과목에 필수 조건인 발레 수업 배우의 기본자세,배우의 테크니컬 움직임,무대에서의 테크닉등 러시아 바가노바 베소드를 기본으로 강의를 진행한다 |
a ballet class that is a prerequisite for musical subjects The actor's basic posture, the actor's technical movement, the technique on stage, etcLectures based on the Russian Baganova Besod |
브로드웨이역사 ( History of Broadway ) | 뉴욕 브로드웨이는 전 세계에서 모인 다양한 문화적 배경의 예술가들이 활약하며,
상업성과 예술성, 전통과 혁신이 역동적으로 교차하는 세계 공연예술의 중심지로 자리매김해 왔다. 본 강의는 브로드웨이의 역사적 흐름을 연대기적으로 조망함으로써, 브로드웨이라는 문화적 공동체의 정체성과 진화를 탐색한다. 각 시대를 대표하는 작품, 예술가, 산업적 변화, 그리고 사회적 맥락을 함께 분석하며, 브로드웨이가 어떻게 변화해 왔는지 탐구한다. 이를 통해 수강생들은 단지 뮤지컬이나 연극 작품에 대한 이해를 넘어, 공연예술과 도시, 예술과 정체성, 대중성과 예술성 사이의 관계에 대한 폭넓은 통찰을 갖추게 된다. |
Broadway in New York has become a global hub of performing arts, where artists from diverse cultural backgrounds come together, and where commercial success and artistic ambition, tradition and innovation intersect in dynamic ways. This course offers a chronological exploration of Broadway's historical development, focusing on how it has evolved as a cultural community and artistic institution. Students will examine representative productions, influential artists, major industry changes, and the broader social contexts that shaped each era, in order to understand how Broadway has transformed over time. By doing so, the course aims to foster a deeper understanding not only of musical and theatrical works, but also of the complex relationships between performance and the city, art and identity, and popular culture and artistic expression. |
뮤지컬 연기 I ( Musical Acting I ) | 본 수업에서는 뮤지컬에서의 독백과 아리아 연기에 대해 다룬다. 학생들은 배우의 관점에서 뮤지컬 작품의 분석, 이해, 그리고 극화에 대해 학습한다. | This class deals with monologues and arias in the musical works. The students will study about analyzing, understanding, and dramatizing musical works from the actors point. |
뮤지컬 성악 노래의 표현과 해석 I ( Expression and Interpretation in Musical theatre and Classical Vocal Performance I ) | 이 과목은 뮤지컬과 성악(클래식 보컬)의 보컬 기법, 표현 방식, 해석 방법의 차이와 공통점을 비교·분석하여, 두 장르 모두에서 음악적·연기적 표현력을 향상시키는 것을 목표로 합니다.학생들은 각 장르에서 요구되는 발성법, 딕션, 감정 표현, 무대 표현 등을 실습을 통해 익히며, 다양한 레퍼토리를 통해 실제 적용 능력을 기르게 됩니다.이를 바탕으로 다양한 무대 환경에 유연하게 대응할 수 있는 실질적 역량과 예술적 감각을 갖춘 보컬리스트 양성을 지향합니다. | This course aims to compare and analyze the differences and similarities between vocal techniques, expressive methods, and interpretative approaches in musical theatre and classical vocal (opera) performance. The goal is to enhance students musical and dramatic expressiveness in both genres. Through practical exercises, students will learn genre-specific vocal production, diction, emotional expression, and stage performance techniques. They will also develop the ability to apply these skills through a variety of repertoire selections. |
오페라 실습 II ( Opera Practice II ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다.많은 레퍼토어로 성악가와 피아니스트의 협력을 실습해 보는 교과목이다. | In the process of producing an opera, the relationship between a vocalist and a pianist is bound to be close. Vocalists need to be able to objectively listen to sounds and nuances, and pianists should be able to play the orchestra on the piano during rehearsals and coach them on how to express diction and characters well.It is a subject that practices the cooperation of vocalists and pianists in many repertoire languages. |
중급 발레 I ( an intermediate ballet ) | 본 교과목은 발레의 직관적인 신체표현을 통해 창작의 안목과 구상력을 확장시키기 위한 중급발레를 실습을 한다. 기본적으로 바 센터에 대한 이해를 돕기 위해 바(bar) 대해 학습하고, 유연성과 순발력에 대한 센터(center)훈련을 하며, 발레음악에 대한 분절적 리듬분석 트레이닝을 통해 무대에서의 필요한 몸 움직임과의 교감을 이끌어낸다 | This course practices intermediate ballet to expand the perspective and imagination of creation through intuitive body expression of ballet. Basically, to help you understand the bar center, you learn about the bar, conduct center training on flexibility and quickness, and draw communication with the body movements required on stage through segmental rhythm analysis training on ballet music |
이론과 실기를 바탕으로 체계적이고 과학적인 전문교육을 통해서 미용 학문의 예술성을 완성하는 미용전문가 · 미용경영자 · 미용교육지도자 등 다양한 미용분야의 전문성을 지닌 인재로 성장하는데 있다.
1. 21C 글로벌 산업구조에 맞는 과학적 지식과 예술성을 겸비한 미용전문가 및 미용교육자를 육성한다.
2. 기초과학과 예술의 정립된 이론과 실기를 바탕으로 미용산업의 새로운 개념을 정립하여 한국의 미용문화를 발전에 이바지하는 미용전문가 및 미용교육자를 육성한다.
3. 궁극적으로 아름다움에 대한 새로운 비전을 제시할 수 있는 미용전문가 및 미용교육자를 육성하여 인류 사회에 기여, 봉사할 수 있는 미용전문가 및 미용교육자를 육성한다.
미용연구방법론 / 미용이미지방법론 / 뷰티 디자인 세미나 / 뷰티 디자인 스튜디오 / 토탈 코디네이션학 / 헤어크리에이티브 / 뷰티 메이크업 / 동·서양 화장사 / 아트 메이크업 / 뷰티 일러스트레이션 / 이미지 메이킹 / 특수 메이크업 / 네일 아트 / 피부클리닉 / 뷰티 트랜드 분석 / 화장품학 / 뷰티교육의 이론 / 미용영양학 / 디자인 발상론 / 색채학 / 조명학 / 미용연구 방법론 / 건강뷰티산업 연구 / 미용 이미지 관리론 / 모발과 영양학연구 / 미용경영관리 / 기능성화장품학 연구 / 메이크업트랜드 연구 / 특수분장연구Ⅰ / 조명과메이크업연구
구분 | 교과목번호 | 교과목명 | 학점 |
전공 | 072128 | 미용복지연구 I | 3 |
전공 | 072132 | 미용치료연구 II | 3 |
전공 | 073319 | 미용교육연구 | 3 |
전공 | 073400 | 미용논문초독세미나 | 3 |
전공 | 073623 | 살롱매니지먼트 연구 | 3 |
전공 | 073626 | 조명과 메이크업 연구 | 3 |
전공 | 074714 | 뷰티디자인과 이미지 | 3 |
전공 | 074797 | 미용연구특론 | 3 |
전공 | 074798 | 인상학과뷰티디자인연구 | 3 |
전공 | 075166 | 미용논문연구세미나 | 3 |
전공 | 075167 | 뷰티매니지머트와컨설팅 | 3 |
전공 | 075399 | 미용문화연구 I | 3 |
전공 | 075400 | 분장과이미지디자인 | 3 |
전공 | 075997 | 뷰티트렌드세미나 | 3 |
교과목명(영문명) | 교과목개요(한글) | 교과목개요(영문) |
문화예술논문세미나 ( Semianr paper art ) | 논문 세미나 이 수업은 석사 과정에서 논문을 어떻게 써야하는지를 방법론과 실제 논문 내용을 어떻게 구성해야 하는지를 논하는 수업이다. 논문이란 연구자가 오랜 탐구와 연구의 결과를 학문의 글로 정리하는 것으로 내용적인 면에서 학문적 깊이를 요구할 뿐 아니라 방법적인 면에서는 글의 전개를 논리적으로 전개해야 한다. 논문을 쓰고자 하는 연구자는 우선 논문의 주제와 내용을 정해야 하고 많은 자료와 객관적 사실적 팩트를 준비해야 한다. 그리고 자신이 정한 내용과 주제를 어떻게 논리적으로 체계화하고 전개해 나갈 것인가를 방법론적으로 찾아야 한다. 이 수업은 논문의 주제와 어떻게 써야 하는지를 공부하는 수업이다. 수업참여자들은 학기말에 논문 연구계획서(Research Proposal)를 완성해야 한다. | This course is designed to help master's students understand how to write a thesis, focusing both on methodology and the structure of the actual content. A thesis is a scholarly work that presents the results of a researcher's in-depth study and investigation. It not only requires academic depth in terms of content, but also demands logical organization and clear development in terms of methodology. Anyone planning to write a thesis must first determine their topic and content, gather a wide range of resources, and prepare objective, factual information. Then, they need to find a methodological approach to logically and systematically develop their topic and content. This course provides guidance on choosing a thesis topic and learning how to write about it effectively. By the end of the semester, all participants are required to submit a completed research proposal. |
공연예술연출론 ( performing Arts Performance Theory ) | 공연연출의 미학에 관하여 수업한다. 연출가들의 철학과 작업 스타일에 관한 연구가 주요 내용이다. |
This course explores the aesthetics of theatrical direction. The main focus is on studying the philosophies and working styles of various directors. |
상업공연의 제작과 운영 ( Management and Producing for Commercial Theatrical Productions ) | 이 수업은 브로드웨이의 선진 공연제작 기술과 정보를 이해하고 그것을 바탕으로 한국에서 상업 공연을 제작하는 과정과 운영하는 방법을 배우는데 주된 목적이 있다. 학생들은 공연제작을 상업적인 측면에서 하나의 비즈니스로써 인식하고 실제적으로 공연 제작사 또는 프로덕션 회사의 설립이나 운영에 도움이 될 수 있도록 사업의 시작, 운영, 종료까지 전 과정을 배우게 된다. 학생들은 개개인의 생각을 수업시간의 발표나, 토론, 그리고 과제를 통해서 다른 학생들과 공유하게 된다. | The main goal of this course is to introduce and study the advanced procedures of the atre management and creative producing on Broadway. On the basis of it, students lear n how to produce and operate commercial theatrical productions in Korea. Students als o learn the entire process (start, operation, and termination) of a production as a commercial point of view. This can actually help establish or manage a production company in real life. T he knowledge of management and producing will be examined through presentations, c lassroom discussions and assignments. |
공연예술법 ( Law & Theatre Seminar ) | 예술의 여러 장르 중에서 특히 공연예술 분야를 대상으로 한 관련법(지식재산권)에 대한 공부를 시작으로, 본 강의에서는 한국과 브로드웨이의 실제 사례를 통해 관련 종사자들의 법적 권리와 의무, 이들이 직면할 수 있는 다양한 법적 쟁점들을 중심으로 다룬다.. 본 강의는 다양한 사례와 판례를 중심으로 진행되기 때문에 발제와 토론 등 수강생들의 적극적 참여를 요구한다. | Among the various genres of art, this course focuses on performing arts and begins with a study of relevant laws, particularly intellectual property rights. It examines the legal rights and obligations of professionals in the field, as well as various legal issues they may face, using real cases from Korea and Broadway. As the course is centered around a range of case studies and legal precedents, active participation from students—such as presentations and discussions—is required. |
공연예술재원조성 ( Performing arts Fundraising ) | 공연예술이 점점 산업화 되어감에 따라 재원조성의 중요성 또한 부각되고 있다. 학생들은 여러 예술단체들의 재원조성 사례를 분석하여 해당 예술단체들과 재원공급자 사이의 관계를 이해하고 자신이 직접 선택한 프로젝트의 재원조성을 계획하여 실전에 적용 가능한 실용적 지식으로 만든다. | As the performing arts become more and more industrialized, the importance of financing is also rapidly increasing. Students analyze the fundraising cases of various arts organizations to understand the relationship between the organizations and the funders. They choose their own projects and make a funding plan for the projects. Therefore, students acquire practical knowledge that can be applied in the field. |
오페라개론 ( Introduction to opera ) | 본 수업은 서양 오페라의 발전에 대한 상세한 분석과 연구를 진행하다. 오페라는 서양 음악에서 가장 중요한 장르 중의 하나이다.이번 수업에서는 오페라의 개념과 의미와 특징, 시기별 대표작품을 설명하여 이번 학기의 주요 학습 내용으로 삼을 것입니다. | his course has done a detailed analysis and research on history of Opera, Opera is one of the most important genres in Western music.This course will explain the concept, meaning and characteristics of opera, as well as representative works of different periods, as the main learning content of the semester. |
성악 & 뮤지컬 발성분석 I ( Vocal & Musical Vocalization Analysis ) | 뮤지컬의 대중화로 뮤지컬 노래 즉 뮤지컬 발성에 대한 관심이 높아진 상황에 뮤지컬 발성에 대한 심도 있는 접근이 필요하다. 그리고 뮤지컬 노래의 원조라고 볼 수 있는 성악에 대해서도 연구가 필요하여 성악 발성과 뮤지컬 발성에 대해 분석할 수 있는 아주 좋은 기회가 될 것이다. |
An in-depth approach to musical vocalization is needed at a time when the popularization of musicals has raised interest in musical songs, or musical vocalization. And we need to study vocal music, which is the origin of musical songs, so we can analyze vocal and musical vocalization. It'll be a great opportunity. |
성악교육학 ( Vocal pedagogy ) | 성악교육학은 음악교육학의 하위학과로서 전방위적인 리론시야로 성악예술교육의 계통적인 구조와 법칙을 깊이있게 개괄하고 론술하였다.이 책은 모두 10장으로 나뉘여 학과의 성격과 종속성에 대한 자리확정분석이 있는가 하면중외 성악도 있고 교육의 역사적 발전, 성악 성악과 심미적인 특징, 성악 가르 교육의 구조와 형태, 성악 성악과 가르 시스템의 심미적 관계와 방향, 교육 내용의 거시 체계 및 그 교수 원칙과 방법, 성악 성악과 교육 교수 평가와 교사의 전반 적자 질 등을 전면적으로리 론과 스캔 종횡으로 시스템을 통일적으로 평가 한다.성악교육의 과학화 전망을 객관적으로 분석하고 있다.이 책은 관점이 참신하고 립론이 선명한 바 우리 나라 건국 이래 최초로 지침성을 지닌 성악교육리론저서이다. | As a sub-discipline of music pedagogy, the systematic structure and rules of vocal music art education are thoroughly summarized and discussed from a comprehensive theoretical perspective. The book consists of ten chapters, including the analysis of the nature of the subject and its subordination; And on the historical development of Chinese and foreign vocal music education, vocal music and aesthetic characteristics of vocal music education and vocal music education, teaching structure and the form of vocal music teaching system and guide the relationship of beauty appreciation, the macroscopic system of the vocal music education content and teaching principles and methods, evaluation of the teaching of vocal music education and vocal music teachers' whole quality and so on to conduct a comprehensive theory of scanning with vertical and horizontal system as a whole are reviewed; The scientific outlook of vocal music education is analyzed objectively. The book is the first instructive theoretical work on vocal music education since the founding of The People's Republic of China. |
성악 & 뮤지컬 발성분석 II ( Vocal & Musical Vocalization Analysis II ) | 뮤지컬의 대중화로 뮤지컬 노래 즉 뮤지컬 발성에 대한 관심이 높아진 상황에 뮤지컬 발성에 대한 심도 있는 접근이 필요하다. 그리고 뮤지컬 노래의 원조라고 볼 수 있는 성악에 대해서도 연구가 필요하여 성악 발성과 뮤지컬 발성에 대해 분석할 수 있는 아주 좋은 기회가 될 것이다. |
An in-depth approach to musical vocalization is needed at a time when the popularization of musicals has raised interest in musical songs, or musical vocalization. And we need to study vocal music, which is the origin of musical songs, so we can analyze vocal and musical vocalization. It'll be a great opportunity. |
연극미학 | 연극은 미학적 관점에서 그 시대의 여러 학문의 결집체이다. 그 내용과 사상은 그 시대의 철학적 사고를 담고 있다. 많은 시대 문학자와 철학자들이 연극을 정의하며 연극 속에 담아야 할 우주와 삶의 본질을 이야기해 왔다. 연극/공연예술과 철학 이론들을 동시에 공부하면 연극/공연예술이 가져할 철학적 본질의 정체에 도달 할 것이다. <연극과 미학> 이 과목은 공연예술을 기능적 방법론이 아닌 예술의 본질을 철학 이론 연구와 함께 학문적 차원에서 접근하는 과목이다. | From an aesthetic perspective, theatre is an embodiment of various disciplines of its time. Its themes and ideas reflect the philosophical thinking of the era. Throughout history, many writers and philosophers have attempted to define theatre, exploring how it should express the essence of the universe and human life. By studying both theatre/performance art and philosophical theories together, we can better understand the philosophical essence that lies at the core of performance. This course, Theatre and Aesthetics, approaches performance art not merely as a set of functional methodologies, but as an academic exploration of its artistic essence through the study of philosophical theory. |
뮤지컬 가창 분석 I ( Musical Singing Analysis I ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다. 그리고 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
In this class, you will learn vocalization, breathing, and transmission of lines to actually sing musical songs in a professional way. And through the analysis and understanding of various musical songs, As a musical actor on stage, to express what you want, you can sing and vocalize It's for the purpose of learning. |
신체극과 피지컬 I ( Body and physicality I ) | 이 교과목은 연기의 신체적 접근을 활성화시키기 위한 시도로, 신체적 접근을 통해 신체연극적인 새로운 변화와 행동의 원리를 탐구하는 과정이다. 따라서 신체극과 피지컬이란 무엇인가? 에서는 신체극과 피지컬의 개념과 이론, 근원 그리고, 최근 흐름까지의 다양한 작업방식과 훈련방식의 새로운 변화를 알아보고, 신체를 통한 작업의 주요 원리를 이론적인 접근방식을 통해 소개하고 이를 구체화시킬 수 있는 연습과 게임들을 통해 행동의 원리를 분석한다. 또한, 신체를 통해 실천적인 연기의 신체적 접근을 활성화시키는 목적을 시도를 함으로써, 공동의 신체언어를 형성하고 해방시키는데 효과적인 훈련방법을 터득하며, 실질적인 접근 방식을 통한 경험으로, 공연예술 작업 또는 작품의 아이디어를 향상시키고 예술적인 감수성을 발전시키는데 교과목의 의의를 둔다. | This course aims to facilitate an understanding of physical expression and how the body can be used to explore new possibilities and principles within physical theatre. What are the bodys modes of expression and physicality? We will examine the concepts, theories, origins, and innovative solutions informing various works and training methodologies, including the latest developments in body performance and physical theatre. The main principles employed when working with and through the body are introduced as part of a theoretical framework, as well as analyzed using games and exercises that make them manifest. Through the development of an understanding of the bodys physicality and modes of engagement, students can learn to identify effective strategies to create meaning and communicate through a shared body language. In addition, by providing a key to the complexities of expression through the body, the course develops essential performance appreciation abilities and fosters artistic sensibility. |
공연예술 세미나와 워크숍 I ( Seminar & Workshop on Performing Arts I ) | 본 수업에서는 국내외 주요 뮤지컬, 연극, 퍼포먼스를 관람하고 세미나를 한다. 또한 워크숍으로서 공연제작실습을 병행한다. 이 수업을 통해 학생들은 공연예술의 본질과 주요 포인트들에 대한 통찰과 기술을 획득한다. | In this class, the students conduct seminar about musical, theatre, and performance from Korea to other countries. Also in this class the students produce a show as workshop. Through these programs, the student get insight and skills about the essences and the main points of Performing Arts. |
뮤지컬 오페라 스파르티토 ( Musical Opera Spartito ) | 오페라나 뮤지컬 전체 오케스트레이션이 들어있는 악보는 흔히 스코어score 독일어로는 Klavierauszug 이탈리아에서는 Spartito 라고 부릅니다.국제적으로 많은 언어중에 이탈리아어가 음악적 용어로 소통이 되고 있어 Spartito라함은 오케스트라 총보로 소통이 됩니다. 뮤지컬 음악이나 오페라 음악에서 총보 오케스라의 분석은 필수적이며 공연에서의 음악을 보다 더 풍성하고 수준높고 예민하게 음악을 준비 할수있는 가장 기본적인 공부입니다. 오케스트라의 분석을 통해 싱어나 피아니스트들에게 보다 더 공연에 가까운 퀄리티의 연주준비를 할 수 있는 교과목입니다. | A music score that shows the entire orchestration of an opera or musical is often referred to as a full score. In German, it's called Klavierauszug and Spartito in Italy. Among the many international languages, Italian is communicated in musical terms often so Spartito is communicated as the general referral of the orchestra score(full score). In musical or in opera , the analysis of full score study is essential and it is the most basic preparation to prepare music and to be thrived to reach in |
뮤지컬 디렉팅 I ( Musical Directing for Composers ) | 공연예술의 꽃인 뮤지컬에서 음악감독으로써 활동하는데 필요한 기초적인 지식과 현장에서 필요한 다양한 기술을 훈련하는 수업입니다. 이번 학기에는 최근에 공연중인 스티븐 손드하임의 “스위니토드”작품을 선정하여 작품의 대본을 읽으면서 드라마를 분석하고 음악적인 아이디어를 만들어나감과 동시에 어떻게 배우들을 캐스팅하고, 연습을 시키며, 편곡을 진행하고 오케스트라를 운용할 수 있는지, 음악감독이 하는 전반적인 역할들에 대한 공부를 진행합니다. | This is a class that trains the basic knowledge required to act as a music director in musicals, the flower of the performing arts, and various skills required in the field. In this semester, Stephen Sondheim's Sweeney Todd work, which is currently being performed, is selected. And we will analyze script of the work, design musical ideas for the show, and discuss about how to cast actors, rehearsal process, and musical arrangements which are normally required to Musical director |
스토리 창작워크숍 ( Story Creating Workshop ) | 본 수업은 창의적 스토리 창작에 관한 워크숍을 진행한다. 학생들은 수업에서 제시하는 창작의 방법에 따라 스토리의 본질과 구성 기술에 관하여 연구하며 실제 창작을 한다. 자유롭고 과감한 실험을 추구한다. 실제 공연 제작이 아닌 아이디어 개발에 중점을 둔다. | This class is about creating a story. The students study about the essence and compositional technique of creating a story. Free and bold approach need to be done. This class persuades the development of students' ideas, instead of real performance. |
뮤지컬 음악분석 I ( Musical Score Analysis I ) | 이 과목은 뮤지컬을 이해하는데 가장 기초가 되는 음악의 여러 형식들과 그 사례들을 분석하면서 하나의 이야기가 어떻게 음악안에서 효과적으로 풀어나가지는지를 공부합니다. 초창기 뮤지컬 작품부터 최근의 작품까지 다양한 레파토리를 다룸으로써 여러 스타일의 뮤지컬 작품에 대한 폭 넓은 이해를 하는것이 이번 수업의 목표입니다. | This course studies how a story is effectively solved in music while analyzing the various forms of music that are the most basic for understanding musicals and their cases. The goal of this class is to have a broad understanding of musical works of various styles by dealing with various repertoires from early musical works to recent works. |
신체극과 피지컬 2 ( Body and physicality II ) | 이 교과목은 연기의 신체적 접근을 활성화시키기 위한 시도로, 몸을 주된 표현 매개체로 텍스트 화 하는 신체극의 새로운 변화와 행동의 원리를 탐구하는 과정이다. 따라서 신체극은 신체라는 무대의 장을 바탕으로 몸의 언어를 재생산하는 움직임과 동작의 신체적 표현의 개념을 이론적으로 접근하여 신체를 통해 재생산된 언어의 작업과정을 분석하고 구체화시킬 수 있다. 또한, 신체 놀이의 게임들을 실질적으로 수행하여 신체의 행동 원리를 이해한다. 이러한 연습방법을 통해 실천적인 연기의 신체적 접근을 활성화시키는 목적을 시도를 함으로써, 공동의 신체언어를 형성하고 해방시키는데 효과적인 훈련방법을 터득하며, 실질적인 접근 방식을 통한 경험으로, 공연예술 작업 또는 작품의 아이디어를 향상시키고 예술적인 감수성을 발전시키는데 교과목의 의의를 둔다. | This course aims to facilitate an understanding of physical expression and how the body can be used to explore new possibilities and principles within physical theatre. What are the bodys modes of expression and physicality? We will examine the concepts, theories, origins, and innovative solutions informing various works and training methodologies, including the latest developments in body performance and physical theatre. The main principles employed when working with and through the body are introduced as part of a theoretical framework, as well as analyzed using games and exercises that make them manifest. Through the development of an understanding of the bodys physicality and modes of engagement, students can learn to identify effective strategies to create meaning and communicate through a shared body language. In addition, by providing a key to the complexities of expression through the body, the course develops essential performance appreciation abilities and fosters artistic sensibility. |
뮤지컬 가창 분석 II ( Musical Singing Analysis II ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다.그리고 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
In this class, you will learn vocalization, breathing, and transmission of lines to actually sing musical songs in a professional way. And through the analysis and understanding of various musical songs, As a musical actor on stage, to express what you want, you can sing and vocalize. It's for the purpose of learning. |
공연예술 마케팅 ( Performing Arts Marketing ) | 기본적인 마케팅과 소비자 이론에 대해 공부하면서 공연예술을 만들어 가는 입장이 아닌 소비하는 입장을 이해한다. 이를 기반으로 국내 외 여러 가지 마케팅 사례를 분석하여 잠재고객을 개발하고 그들과 소통할 수 있도록 여러 관객의 needs를 파악하는 훈련을 한다. 최종적으로 특정 프로덕션을 선택해 자신만의 마케팅 전략을 만들어 발표한다. | While studying basic concept of marketing and consumer theory, students gain an understanding of the perspective of consumers rather than that of creators in performing arts. Building on this foundation, they analyze various domestic and international marketing cases to cultivate potential customers and develop the ability to communicate with them effectively, while identifying the needs of diverse audience members. Through this training, students ultimately select a specific production and create their own marketing strategy to present. |
오페라 코치 I ( Opera Coaching ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다. | In the process of producing an opera, the relationship between the vocalist and the pianist must be close and collaborative. The vocalist needs someone who can objectively listen to their sound and nuances, while the pianist, during rehearsals, must be able to play the orchestral parts on the piano and provide coaching on diction and character expression. |
논문 특강 세미나 | 논문 세미나 이 수업은 석사 과정에서 논문을 어떻게 써야하는지를 방법론과 실제 논문 내용을 어떻게 구성해야 하는지를 논하는 수업이다. 논문이란 연구자가 오랜 탐구와 연구의 결과를 학문의 글로 정리하는 것으로 내용적인 면에서 학문적 깊이를 요구할 뿐 아니라 방법적인 면에서는 글의 전개를 논리적으로 전개해야 한다. 논문을 쓰고자 하는 연구자는 우선 논문의 주제와 내용을 정해야 하고 많은 자료와 객관적 사실적 팩트를 준비해야 한다. 그리고 자신이 정한 내용과 주제를 어떻게 논리적으로 체계화하고 전개해 나갈 것인가를 방법론적으로 찾아야 한다. 이 수업은 논문의 주제와 어떻게 써야 하는지를 공부하는 수업이다. 수업참여자들은 학기말에 논문 연구계획서(Research Proposal)를 완성해야 한다. | This seminar on thesis writing is a course designed for graduate students to explore both the methodology and structure involved in writing a thesis. A thesis is the result of extensive inquiry and research, organized into an academic text. It not only requires intellectual depth in terms of content, but also demands logical coherence and structure in its methodological approach. Students intending to write a thesis must first determine their topic and content, and gather a substantial amount of material and objective factual data. They must then identify a methodological framework to logically and systematically develop and present their chosen subject matter. This course focuses on how to select a thesis topic and how to approach the writing process. By the end of the semester, all participants are expected to complete a research proposal outlining their thesis project. |
연기예술 I ( art of Acting ) | 본 수업에서는 연기에 관한 다양한 아이디어들, 접근방법들 그리고 기초 훈련들에 대해 다룬다. 이 수업을 통해 학생들은 연기에 관한 다양한 기초 지식과 창의력 및 통찰을 터득한다. | This class deals with diverse ideas, methods, and basic training about acting. The students obtain diverse basic knowledge, creativity, insight into the art of acting. |
뮤지컬 발성 테크닉 I ( Musical Vocalization Technique I ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성테크닉과 다양한 뮤지컬 넘버들을 학생이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우가 되기 위한 노래와 발성을 배우는 것을 기초로 한다. |
This course is a professional course To actually sing a musical song Vocal Technique Department A lot of musical numbers with direct analysis, understanding To become a musical actor on stage Based on learning singing and vocalization do. |
오페라 코치 II ( Opera Coaching 2 ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다.많은 레퍼토어로 성악가와 피아니스트의 협력을 실습해 보는 교과목이다. | In the process of producing an opera, the relationship between a vocalist and a pianist is bound to be close. Vocalists need to be able to objectively listen to sounds and nuances, and pianists should be able to play the orchestra on the piano during rehearsals and coach them on how to express diction and characters well.It is a subject that practices the cooperation of vocalists and pianists in many repertoire languages. |
서양연극사 ( History of Western Drama ) | 이 연극사 강의는 공연예술 중에서 언어와 표현적 행위를 중심으로 하는 연극의 예술의 역사를 배우는 수업이다. 단지 시간의 연속의 의미와 사건의 기록을 공부하는 수업이 아니라, 각 시대의 철학과 연극미학을 언어와 몸으로 표현한 연극 예술가들의 철학과 개인에 영향을 끼친 시대적 환경과의 관련성을 공부할 것이다. 수업은 각 시대의 철학과 종교, 그리고 미학적이고 학문적 공연 이론, 각 시대의 극작가, 배우, 연출, 무대 디자인너, 그리고 공연비평가들에 대해 깊이 있게 다룰 것이다. | This Theatre History course focuses on the history of theatre as an art form within the performing arts, particularly emphasizing language and expressive physical action. It is not merely a chronological study of events or a record of historical occurrences. Rather, the course explores how the philosophies and theatrical aesthetics of each era were embodied through language and physical performance by theatre artists, and how these expressions were shaped by the sociocultural and historical contexts of their time.The course will delve deeply into the philosophies, religions, and aesthetic or scholarly performance theories of each period, as well as the works and contributions of playwrights, actors, directors, stage designers, and theatre critics throughout history. |
성악언어학 ( Vocal linguistics ) | 본 과정은 성악 언어학의 필수 과목으로 성악 언어 예술의 체계와 규율을 해설하였습니다. 이 과정에는 중국과 외국의 성악 언어의 역사적 발전, 성악 및 성악 언어의 미적 특성, 성악 언어 내용 시스템 및 방법이 포함되어 있으며 성악 언어의 과학화에 대한 객관적인 분석이 수행되었습니다. |
This course is a required course in vocal music linguistics, which explains the system and discipline of vocal language art. This course includes the historical development of vocal music language in China and foreign countries, aesthetic characteristics of vocal music and vocal music language content system and methods, and an objective analysis of the scientification of vocal music language has been conducted. |
뮤지컬 역사 I ( Musical History I ) | 뮤지컬은 오랜 세월동안 민감한 대중을 중심으로 유연하게 발전을 거듭해 왔고, 현재 공연예술 장르 중에 가장 주목할 만한 분야가 되었다. 대중들이 뮤지컬을 좋아하게 된 것은 아마도 변화를 두려워하지 않는 그 역사에 이유가 있을텐데 150년 넘는 역사를 간략하게 살펴봄으로써 우리가 접하는 작품들과 시장에 대한 이해를 입체적으로 접근할 수 있도록 한다. | Musicals have developed flexibly over the years, with a focus on sensitive audiences, and are now one of the most remarkable performing arts genres. The reason why the public has come to like musicals is probably because of their history of not being afraid of change, and by briefly examining the history of more than 150 years, we can approach the works we encounter and the market in a three-dimensional way. |
뮤지컬 발성 테크닉 II ( Musical Vocal Technique II ) | 본 과목은 전문적인 방법으로 뮤지컬 노래를 실제로 부르기 위한 발성 및 호흡, 대사 전달을 배우게 된다. 또한 다양한 뮤지컬 노래들을 대학원생들이 직접 분석, 이해함으로 무대에서 뮤지컬 배우로써 본인이 원하는 표현을 위해 노래와 발성을 배우는 것을 목적으로 한다. |
This subject teaches musical singing in a professional manner. To actually sing, vocalize, and deliver lines. You will learn techniques also Graduate students sang various musical songs. On stage by directly analyzing and understanding Each person's interpretation as a musical actor. Expressing yourself by singing songs. The purpose is to explain this subjec |
연기예술 II ( Art of Acting II ) | 이 과목은 장면연기에 관하여 수업한다. 학생들이 장면을 연기하기 위해 어떻게 작품을 분석하고 실행하는 지에 관하여 수업한다. 이 수업에서는 서양 고전 작품 1개와 한국 유명 희곡 1개를 다룬다. | This class is about acting for scene. This class focuses on the analysis and performance of plays as an actor. A Western classic play and a Korean famous play will be worked. |
공연예술종합실천 ( Comprehensive performing arts practice ) | 과목 <공연예술종합실천>은 학생들이 동서양 음악 (오페라) 비교연구를 통해 작품을 분석하고 종합적으로 실천에 실행하는것에 관하여 수업을 전개한다. 이수업은 이론교육과 비교연구를 통해 1개의 공연작품을 완성하도록 한다. | The subject <Comprehensive Performance Arts Practice> develops classes on students' analysis of works through comparative studies of Eastern and Western music (opera) and comprehensively implemented them. In this class, one performance work is completed through theoretical education and comparative research. |
뮤지컬 역사 II ( Musical History II ) | 공연예술의 꽃인 미국과 영국의 뮤지컬의 역사를 다루는 수업으로 2학기에는 격변의 시기를 지난 1990년대 초부터 2024년 현재의 브로드웨이의 움직임까지, 더 나아가 한국 뮤지컬 시장의 현주소까지 다루어보면서 우리가 창작자로써 배우로써, 또 공연관련 스태프로써 어떠한 시각으로 각각의 작품과 산업을 바라보아야 할지 인사이트를 배워봅니다. | This class deals with the history of musicals in the U.S. and the U.K., the flower of the performing arts. In the second semester, we will learn insights on how we should look at each work and industry as creators, actors, and performance-related staff by covering the period of upheaval from the early 1990s to the current Broadway movement in 2024. |
극장경영 | 수업은 극장의 전반적인 운영과 관리에 대해 학습하는 것을 목표로 한다. 공연예술산업의 메카브로드웨이의 역사적 배경부터 현대 극장 경영의 실무까지 포괄적으로 다루며, 극장 경영에 필요한 기본적인 지식과 실무를 다룬다. 이 과정을 통해 학생들은 극장의 재정 관리, 마케팅 전략,프로그램 기획 등 다양한 경영적 측면을 학습하게 된다. | The course aims to provide a comprehensive understanding of the overall operation and management of theaters. It covers everything from the historical background of Broadway, the epicenter of the performing arts industry, to the practical aspects of modern theater management. The course focuses on equipping students with essential knowledge and practical skills required for theater management, including financial management, marketing strategies, and program planning. |
오페라실습 I ( Opera Rehearsal I ) | 오페라 나 뮤지컬 전체 오케스트레이션이 들어있는 악보는 흔히 스코어score 독일어로는 Klavierauszug 이탈리아에서는 Spartito 라고 부릅니다.국제적으로 많은 언어중에 이탈리아어가 음악적 용어로 소통이 되고 있어 Spartito라함은 오케스트라 총보로 소통이 됩니다. 뮤지컬 음악이나 오페라 음악에서 총보 오케스라의 분석은 필수적이며 공연에서의 음악을 보다 더 풍성하고 수준높고 예민하게 음악을 준비 할수있는 가장 기본적인 공부입니다. 오케스트라의 분석을 통해 싱어나 피아니스트들에게 보다 더 공연에 가까운 퀄리티의 연주준비를 할 수 있는 교과목입니다. | The score that contains the entire orchestration of an opera or musical is commonly called a score, in German it is called Klavierauszug, and in Italian it is called Spartito. Since Italian is one of the many languages used internationally as a musical term, Spartito is communicated as an orchestral score. Analysis of the orchestral score in musical or opera music is essential and is the most basic study to prepare music for a performance more richly, at a higher level, and with greater sensitivity. This is a subject that allows singers and pianists to prepare for a performance with a quality closer to a performance through orchestra analysis. |
발레 I ( BALLET ) | 뮤지컬 과목에 필수 조건인 발레 수업 배우의 기본자세,배우의 테크니컬 움직임,무대에서의 테크닉등 러시아 바가노바 베소드를 기본으로 강의를 진행한다 |
a ballet class that is a prerequisite for musical subjects The actor's basic posture, the actor's technical movement, the technique on stage, etcLectures based on the Russian Baganova Besod |
브로드웨이역사 ( History of Broadway ) | 뉴욕 브로드웨이는 전 세계에서 모인 다양한 문화적 배경의 예술가들이 활약하며,
상업성과 예술성, 전통과 혁신이 역동적으로 교차하는 세계 공연예술의 중심지로 자리매김해 왔다. 본 강의는 브로드웨이의 역사적 흐름을 연대기적으로 조망함으로써, 브로드웨이라는 문화적 공동체의 정체성과 진화를 탐색한다. 각 시대를 대표하는 작품, 예술가, 산업적 변화, 그리고 사회적 맥락을 함께 분석하며, 브로드웨이가 어떻게 변화해 왔는지 탐구한다. 이를 통해 수강생들은 단지 뮤지컬이나 연극 작품에 대한 이해를 넘어, 공연예술과 도시, 예술과 정체성, 대중성과 예술성 사이의 관계에 대한 폭넓은 통찰을 갖추게 된다. |
Broadway in New York has become a global hub of performing arts, where artists from diverse cultural backgrounds come together, and where commercial success and artistic ambition, tradition and innovation intersect in dynamic ways. This course offers a chronological exploration of Broadway's historical development, focusing on how it has evolved as a cultural community and artistic institution. Students will examine representative productions, influential artists, major industry changes, and the broader social contexts that shaped each era, in order to understand how Broadway has transformed over time. By doing so, the course aims to foster a deeper understanding not only of musical and theatrical works, but also of the complex relationships between performance and the city, art and identity, and popular culture and artistic expression. |
뮤지컬 연기 I ( Musical Acting I ) | 본 수업에서는 뮤지컬에서의 독백과 아리아 연기에 대해 다룬다. 학생들은 배우의 관점에서 뮤지컬 작품의 분석, 이해, 그리고 극화에 대해 학습한다. | This class deals with monologues and arias in the musical works. The students will study about analyzing, understanding, and dramatizing musical works from the actors point. |
뮤지컬 성악 노래의 표현과 해석 I ( Expression and Interpretation in Musical theatre and Classical Vocal Performance I ) | 이 과목은 뮤지컬과 성악(클래식 보컬)의 보컬 기법, 표현 방식, 해석 방법의 차이와 공통점을 비교·분석하여, 두 장르 모두에서 음악적·연기적 표현력을 향상시키는 것을 목표로 합니다.학생들은 각 장르에서 요구되는 발성법, 딕션, 감정 표현, 무대 표현 등을 실습을 통해 익히며, 다양한 레퍼토리를 통해 실제 적용 능력을 기르게 됩니다.이를 바탕으로 다양한 무대 환경에 유연하게 대응할 수 있는 실질적 역량과 예술적 감각을 갖춘 보컬리스트 양성을 지향합니다. | This course aims to compare and analyze the differences and similarities between vocal techniques, expressive methods, and interpretative approaches in musical theatre and classical vocal (opera) performance. The goal is to enhance students musical and dramatic expressiveness in both genres. Through practical exercises, students will learn genre-specific vocal production, diction, emotional expression, and stage performance techniques. They will also develop the ability to apply these skills through a variety of repertoire selections. |
오페라 실습 II ( Opera Practice II ) | 오페라 제작 과정에서 성악가와 피아니스트의 관계는 긴밀할 수밖에 없다. 성악가는 객관적으로 소리와 뉘앙스를 들어줄수 있는 것이 필요하며 피아니스트는 리허설시 오케스트라를 피아노로 연주하며 딕션 및 캐릭터를 잘 표현할수 있는 점을 코칭해 줄수 있어야 한다.많은 레퍼토어로 성악가와 피아니스트의 협력을 실습해 보는 교과목이다. | In the process of producing an opera, the relationship between a vocalist and a pianist is bound to be close. Vocalists need to be able to objectively listen to sounds and nuances, and pianists should be able to play the orchestra on the piano during rehearsals and coach them on how to express diction and characters well.It is a subject that practices the cooperation of vocalists and pianists in many repertoire languages. |
중급 발레 I ( an intermediate ballet ) | 본 교과목은 발레의 직관적인 신체표현을 통해 창작의 안목과 구상력을 확장시키기 위한 중급발레를 실습을 한다. 기본적으로 바 센터에 대한 이해를 돕기 위해 바(bar) 대해 학습하고, 유연성과 순발력에 대한 센터(center)훈련을 하며, 발레음악에 대한 분절적 리듬분석 트레이닝을 통해 무대에서의 필요한 몸 움직임과의 교감을 이끌어낸다 | This course practices intermediate ballet to expand the perspective and imagination of creation through intuitive body expression of ballet. Basically, to help you understand the bar center, you learn about the bar, conduct center training on flexibility and quickness, and draw communication with the body movements required on stage through segmental rhythm analysis training on ballet music |
- 대학 홈페이지 add
- 대학원 홈페이지 add
- 부속/부설기관 홈페이지 add
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망법에 의해 형사처벌됨을 유념하시기 바랍니다.